Hur fungerar jag som ledare?
I utvärdering efter utvärdering får UGL-kurserna toppbetyg. "...en minnesvärd erfarenhet. Jag åkte hem med många nya insikter, en del verktyg att använda mig av och en och annan tankeställare.
Tack vare kursledarnas skicklighet och deltagarnas ärlighet och välvilja har jag kunnat utvecklas som ledare, kollega och medarbetare. "
(Alexandra T. gick UGL 8 oktober 2012)
Vill du också få en djupare förståelse av gruppdynamik och ledarskap, så är UGL kursen för dig.
Slänga ut den insuttna soffan?
Tänk vad skönt det är att veta! Det gamla, invanda, mysiga. Ungefär som en skön, insutten soffa som följer varje kurva av vår kropp. Bekvämt.
"Man vet vad man har, men inte vad man får"
Där skulle jag vilja lägga till: "...och inte heller vad man missar".
Tänk om förändringen faktiskt medförde att vi fick det lite bättre, inte sämre?
Ändå är vi människor (generellt) mot förändring. Det känns lite jobbigt. Det finns motstånd mot det nya.
Förändringen som inte blev av
Vid ett tillfälle nyligen, uppstod rykten om förändringar inom en organisation.
Alla inblandade pratade med ledaren vid olika tillfällen i processen. Någon precis i uppstarten. Någon när det tillkommit ny information. Någon när förändringen blivit inställd. Och någon inte alls.
Mycket tid och energi gick åt till korridorssnacket, som osade av rädsla. Blir det av eller inte? Ska vi gasa, bromsa eller rentav backa?
TIPS för lyckad förändring!
Mycket är vunnet om kommunikationen fungerar.
Informera, diskutera och gör förändringen meningsfull, begriplig och hanterbar enligt KASAM-metoden.
- Varför ska förändringen göras? Vad har hänt för att en förändring måste till?
- Kommunicera så att alla förstår: skriftligt, muntligt, workshop eller på det vis som medarbetaren bäst tar till sig informationen. Här gäller det som ledare att känna sina medarbetare och vara kreativ.
- Avsätt resurser både i tid och pengar sett, så att medarbetarna kan genomföra förändringen. Support, internutbildning eller kanske praktisk flytthjälp? Vad har de behov av? Fråga.
Om medarbetarna får stöttning i förändringsprocessen, vågar de kliva in i förändringen och faktiskt också hjälpa till att kika på nya soffor och hiva ut den gamla.
När den nya soffan är på plats kanske de faktiskt upptäcker att det här nya- det var ju så mycket bättre! Och att de aldrig vill tillbaka till det som var.
Skräddarsydda föreläsningar
När ni vill komma vidare i er ledarskapsutveckling inom de mjuka bitarna av ledarskapet; gruppdynamik, personligt ledarskap, kommunikation eller konflikthantering kan Markus Amanto hjälpa er organisation.
"Mycket märklig människa, må jag säga."
Som ledare har du många medarbetare att ta hänsyn till. Du ska både motivera, informera och stötta individerna samtidigt som du försöker underlätta samarbetet i gruppen.
Vissa personer kan du direkt spegla dig i, vissa har du lite svårare att sätta fingret på och för andra åter andra så står du helt handfallen och tänker: Hur tänkte hen nu?
Kanske prioriterar hen helt "galet" dvs på ett sätt som du inte alls förstår. Kanske agerar hen helt i motsats till vad du skulle gjort.
Den amerikanske life coachen Anthony Robbins har en enkel förklaringsmodell som förklarar varför människor agerar som de gör och varför de prioriterar vissa saker mer än andra.
Han menar att människan har sex behov som styr deras handlingar och prioriteringar.
- Visshet (trygghet, säkerhet).
Exempelvis: Trygg anställning. Fast månadslön. Förekommer inga hot från kunder osv. - Ovisshet (variation, förändring).
Exempelvis: Nya projekt. Att utmana sig själv att nå bättre resultat. Flexibla arbetstider. Kunna arbeta hemifrån. - Betydelsefullhet (bekräftad, behövd).
Exempelvis: Få feedback på det man presterat. Att chefen eller kollegorna ser dig som person. Känna att ens arbetsuppgifter är viktiga i det stora hela. - Tillhörighet (vara del av ett sammanhang).
Exempelvis: Ingå i en arbetsgrupp. Ha nära kollegor. Luncha tillsammans med medarbetare. - Personlig utveckling (växa som människa).
Exempelvis: Möjlighet att gå utbildningar eller delta vid seminarium. Ha tid att reflektera över lärdomar eller inträffade händelser. - Bidragande (bidra till kommun, samhället, världen).
Exempelvis: Miljöpolicy inom organisationen med sopsortering eller bra miljöval vid inköp. Organisationen har fadderbarn eller stöttar en hel by i Afrika. Organisationen skapar möjligheter för Ideellt arbete.
TIPS!
Lär känna dina medarbetare och ge dem det de vill ha- inte det du tror de vill ha.
- Vilka är dina medarbetares behov? Ta reda på hur de skulle trivas ännu bättre. Är de rätt person på rätt plats? Vad vill de utveckla? Vad har de ytterligare behov av? Se exempel ovan.
- Se till att dina medarbetares behov uppfylls till stor grad, inom vart och ett av områdena, för att de ska trivas och maximera sin insats på arbetet.
- Hur kan ni bli ännu bättre på feedback? Hur kan ni få ett klimat där alla vågar diskutera även känsliga frågor? Hur kan ni skapa ännu bättre gemenskap? Gör en handlingsplan för detta tillsammans.
- Satsa på personlig utveckling. Du har igen det mångfalt om dina medarbetare känner att du vill satsa på dem och att de får tillfälle att växa i sin yrkesroll genom utbildning, coachning eller en föreläsningsserie.
- Vad har er organisation för roll i det stora hela? Vill ni bidra till kommunen, samhället eller världen i stort? Finns några hjärtefrågor som ni skulle kunna fördjupa er i? Detta kräver att ledningen sätter sig ner och diskuterar de kärnvärden som känns viktiga för just er organisation.
Är UGL-kursen krävande?
Det beror på vem man frågar. Visst kräver UGL-kursen att du är fysiskt och mentalt närvarande, visst händer det att många tycker att personlig utveckling är krävande - men om du hört någon skröna om att UGL-kurser bryter ner individer, så är det just bara en skröna, kanske pga att kursen utvecklats av Försvarshögskolan för 20 år sedan. Dagens UGL-upplevelse handlar bara om att bygga upp och utveckla individen.
"En kurs som för mig var både givande och krävande. Den gav stor förståelse för hur grupprocessen fungerar och varför.
Fick insikter om mig själv som var värdefulla. Flera aha-upplevelser.
Intressant med en grupp med så olika personer som vi var.
(Liselott E gick UGL-kurs den 16 september 2013)
Motivation är inget som varar
"Motivation är inget som varar, säger folk ofta. Ett bad varar inte heller, det är därför vi rekommenderar det dagligen. " (Zig Ziglar)
En motiverad personalstyrka kan vara den största skillnaden mellan din organisation och dina konkurrenters. Motiverade medarbetare är mer innovativa, ger det där lilla extra i kundbemötandet och är mer pålästa eftersom de är intresserade av sitt arbete.
Att hålla sig själv och sina medarbetare motiverade dag ut och dag in, vecka efter vecka, kräver eftertanke, påhittighet, planering, insatser, modet att möta sig själv när man är på väg att ge upp och styrka att resa sig när man fallit.
Av ledaren kräver det dessutom att erbjuda en stöttande hand, även fast du själv kanske inte är på topp just då...
Vad gör du för att hålla dig och dina medarbetare motiverade varje dag?
TIPS för att fylla på motivationen!
- Vad är det vi gör för våra kunder varje dag?
Få medarbetarna att se att de är en viktig kugge i det stora maskineriet. Deras insatser är värdefulla för slutresultatet. Få dem att lyfta blicken och se bortom sina egna arbetsuppgifter. - Gemensam målsättning
Låt medarbetarna vara med att sätta målen så långt det är möjligt, så de känner sig delaktiga och känner att de har kunnat påverka deras arbetssituation. Det är dessutom ett effektivare arbetssätt, än att sätta målen själv och sedan försöka sälja in målen till medarbetarna. - Fira varje framsteg
Det behöver inte vara med en kaka, utan det kan vara ett högt YES, med armarna i luften och ett leende på läpparna. Känn det i hela kroppen. - Intressera dig för dina medarbetare
Behöver de hjälp med något? Vill de bolla en jobbig kund? Lyssna, men bli inte den där slasktratten där alla häller ur sig allt jobbigt, för då kan det vara svårt att själv hålla motivationen uppe. - Ta regelbundna pauser och fyll på med nya tankar
Sätt en timer efter 1 timmes intensivt jobb, promenera sedan i korridoren, prata med en kollega, drick ett glas vatten och sträck på dig. Prata om något annat och du kommer att ha fått nya infallsvinklar på din arbetsuppgift. - Motiverade ledare skapar inspirerande atmosfär
Ingen bör uppslukas helt av sitt jobb- inte ens ledare. Satsa tid på hobbies och intressen, ha ett rikt liv utanför arbetsplatsen och gör något kul på fritiden.
Tänk på ditt ordval och stryk negativa ord såsom "måste" eller "borde. Säg istället t ex: "Jag väljer att..". - Tänk efter VAD det är i ditt jobb som känns extra kul och uppmuntra andra att göra detsamma
Varför valde du att börja där från första början. Vad är det som kan kännas spännande för framtiden? - Utbildning för att bygga kompetens och för att få nya insikter
Ibland kanske denna process måste få ta lite tid och då är det bra om utbildningen förlöper under en längre tidsperiod, så att du får med dig tänket och kan bygga nya rutiner och vanor i vardagen som håller i längden.
Gemensam grupputveckling på distans?
Vill ni utvecklas inom din organisation, men saknar möjlighet att komma ifrån? Eller är du chef över medarbetare som inte befinner sig under samma tak som du?
Då kan distansutbildningen LEDARSKAPSSKOLAN vara något för dig och din organisation.
För effektiva studier tillsammans i studiecirkelform, hör av dig för mer information och kreativa upplägg för just er organisation.
Positivt ledarskap för motiverade medarbetare med god självkänsla
"Det du fokuserar på växer". Vill du ha mer av det goda, ska du uppmärksamma det goda hos din personal och inte fokusera på problem eller misstag.
Så enkelt är det med det positiva ledarskapet. Det innebär ingalunda att vara glad jämt eller att blunda för problem, det handlar snarare om din inställning till dina medarbetare.
Stärk personalens självkänsla och de blir automatiskt mer motiverade, när du ständigt vattnar på det som är bra, kreativt och önskvärt.
TIPS för ett positivt ledarskap
- Hur kan du stärka dina medarbetare att göra mer av de bra sakerna? Vilka positiva egenskaper finns det att bygga på?
- Utgå från att alla människor gör så gott de kan utifrån de resurser de har. Om någon gör dåligt ifrån sig, fråga efter vad de hade hoppats uppnå (motivet) med handlingen och skapa bättre förutsättningar för att lyckas nästa gång.
Avlägsna skuld och fokusera på lärdom. - Kompetens består av tre saker, nämligen att Vilja, att Våga och att Kunna.
Du som ledare kan stötta i alla dessa tre processer genom att:
1) Vilja: se över medarbetarens motivationsfaktorer/behov som arbetet kan tillfredsställa. Vari ligger passionen för medarbetaren?
2) Våga: öka tilliten genom att skapa en organisationskultur där det är okej att våga prova och kanske riskera att misslyckas
och
3) Kunna: se över kompetensen- är det rätt rekryterat eller skulle personen passa bättre i annan tjänst inom organisationen? Ska ni satsa på vidareutbildning, coaching, mentorskap eller interutbildning för medarbetaren?
Om du pratar i positiva termer om hur saker kan förbättras och dessutom erbjuder stöd och hjälp längs vägen finns chansen till en positiv förändring.
Praktiskt och teoretiskt ledarskap
Orsaken till att UGL-kurserna är så omtyckta beror till stor del på det upplevelsebaserade lärandet. Prova dina vingar i en grupp, reflektera över det som skett och därtill får du teorin som en förklaringsmodell.
"En kurs som på ett ödmjukt sätt uppmuntrade mig till att göra en djupdykning i min självbild, både yrkesmässigt och privat. Det blev en fantastisk resa tack vare riktigt trevliga och komptetenta handledare samt en grupp med fantastisk inställning."
(Magnus E gick UGL v 8, 2013)
Vill du utvecklas i ditt ledarskap och lära dig mer om grupper, så är UGL kursen för dig.
Målsättning som ger drivkraft...
"Mål är drömmar med deadlines." (Diana Scharf Hunt)
"Om du begränsar ditt val till vad som verkar rimligt eller möjligt, blir du bortkopplad från det du verkligen vill och allt som kvarstår är en kompromiss."
(Robert Fritz, kompositör och konsult inom kreativa yrken)
...och tar dig dit du vill
I detta ledarskapstips utgår vi från två citat om mål som kanske kan ge dig som ledare modet att satsa på högre mål och med mer känsla.
Fundera på nedanstående påståenden och ta sedan en titt på det mål ni lagt. Har ni satsat tillräckligt eller ska målet kanske revideras?
- De organisationer som utgår från förra årets resultat och lägger på en procentsats om önskad ökning har gjort en prognos, inte satt ett mål... (prognos: "bedömande av sannolikt förlopp").
Kreativiteten hämmas och ni riskerar göra samma saker, fast lite snabbare, så ni hinner mera. - Sätt därför upp ett mål som du vill uppnå, inte ett som du vet att du kan uppnå.
- Sporrande och passionerade mål känns i hela kroppen.
- Ett mångdubbelt högre mål än du någonsin klarat av förut, tvingar er att tänka mer kreativt, bortanför den s k "boxen" av tänkbara aktiviteter för att nå målet.
- Du behöver inte veta hur vägen fram till målet ska se ut just nu. Vägen visar sig alltmer tydligt för varje steg du tar.
- Fråga dig inför varje uppgift: Kommer denna aktivititet föra mig närmare mitt mål?
