Jobbar du med människor?
"Alla som jobbar med människor borde göra en UGL!"
(Caroline J, jan 2014)
"Jag känner att jag som person har fått till bra metoder för att bättre kunna handskas med mig själv, omgivningen och livet...Tack för en underbar vecka i min livsresa!"
(Merja H, nov 2013)
Vad får man lära sig på en UGL (Utveckling av Grupp och Ledare)?
Kopplingen mellan kärlek och ledarskap
Många av er läsare tyckte att tankarna kring kärlek och ledarskap var intressant i förra veckans nummer, och för er som vill höra mer kommer här Markus Amantos vidare tankar kring kärlek och ledarskap.
Vad har kärlek att göra med ledarskap?
- Du måste skapa kopplingen
Det finns inget automatiskt, naturligt samband eller koppling mellan kärlek och ledarskap. Du som ledare måste välja att skapa den. - Hur vill du påverka?
För att kunna leda andra, behöver du kunna påverka. Hur vill du påverka andra människor? Hur vill du att dina medarbetare ska må?
Att må bra är ett av de uttryck och former som kärleken klär sig i. - Medarbetarna väljer att låta sig påverkas av dig
Antingen väljer de att påverkas och ledas av dig för att de har tillit till att de kommer att fortsätta må bra av ditt ledarskap, eller av rädsla för att de kommer att må ännu sämre om de inte låter sig ledas av dig. - Motsatsen till kärlek
Alla sidor har en motpol och motsatsen till ett ledarskap som utgår från kärlek, är ett som utgår från rädsla, vilket leder till "management by fear". - Att leda med kärlek
Är du trygg i dig själv, centrerad, i full kontakt med det som är essensen av dig själv och utgår från en plats i dig som inte är belamrad av intellektuella behov eller psykologiskt bråte, har du lättare att göra fria val som utgår från kärlek. - Självinsikt är vägen till medvetna val
Det finns alltid ett val, och genom att belysa tidigare val du gjort, omedvetet eller medvetet, kan du få en större inblick om de psykologiska mönster som leder till att du ibland väljer rädsla.
Det är lätt att halka in på rädslans väg, när man är stressad, upplever brist (på pengar, resurser, stöd eller kommunikation) eller om man har dålig självkänsla. -
Akta dig för den mörka sidan
"Fear is the path to the dark side" (Citat taget från Star Wars-film).
Ett ledarskap som utgår från rädsla leder till en omgivning full av misstänksamhet, konkurrens, att få andra att känna sig små, skvaller, stress och en hätsk kommunikation.
Vidare läsning:
För dig som vill läsa hela blogginlägget, så kan du göra det här: Kopplingen mellan kärlek och ledarskap
Kärlek och ledarskap?
Markus har spenderat de senaste 18 åren med att utveckla ledare och grupper. Han menar att framgångsrikt ledarskap handlar om fungerande arbetsrelationer, där det råder öppenhet, tillit - och kärlek!
Vill du veta mer om vad vad kärlek har att göra med ledarskap? Läs mer om Markus
Ser du helt klart?
Du vet det säkert... Att vi alla ser på världen utifrån våra egna glasögon, som lägger ett filter på alla våra upplevelser.
Men ändå så gör det så ont ibland, när du blir missförstådd. Ändå blir du så arg ibland när medarbetarna inte verkar förstå, fast du förklarat så många gånger. Eller så blir du besviken, när något inte blivit som du tänkt.
"Hur kan de bara göra såhär? Jag skulle aldrig..."
Nä, just det. Observera att det är du som aldrig skulle göra på det viset...Då och då är det bra att påminnas om att vi alla är olika. Utgå inte från dig själv när du betraktar andra människor.
Behandla andra- inte som du själv vill bli behandlad - utan som de vill bli behandlade.
Hur våra olikheter påverkar din roll som ledare
-
Olika behov
Känner du dina medarbetare tillräckligt väl?
Vet du vilka som prioriterar trygghet i sina val och vem som skulle ha lite fler utmaningar?
Vet du varför några inte verkar våga stå för sina åsikter eller varför någon annan inte intresserar sig för gemenskapen på fikat?
Vi agerar och prioriterar olika utifrån våra behov.Som ledare är det ibland svårt att tillgodose alla teammedlemmars olika behov. Men se till att du vet vad som är viktigast för var och en, då får du en större förståelse för deras agerande.
-
Olika personligheter
Kalla det röd, blå och grön. Eller introvert och extrovert. Eller planner och doer. Det finns en mängd olika analysverktyg som kan hjälpa oss förstå hur olika vi människor är.För vissa är det viktigt att göra saker tillsammans och försöka undvika konflikter, andra tycker om att analysera allt och peka på felaktigheter i nya produkter och ytterligare andra glömmer bort andras behov i deras framfart i livet.
Som ledare är det bra med insikten om att det inte är för att vara krånglig, elak eller petig som vissa personer beter sig på ett visst sätt.
Se allas olikheter som styrkor som ni kan använda er av i samarbetet. Men var heller inte rädd för att påpeka när styrkorna blir lite överdrivna och uppfattas negativt av dig som ledare eller gruppen.
- Olika inlärningsstilar
Om du upplever att du måste berätta något flera gånger för någon- då kanske det inte är personen det är fel på- utan sättet du berättar på. Försök hitta andra sätt som passar just dennes inlärningsförmåga: prova på själv, bygg på med exempel som skapar sammanhang, visualisera med bilder/illustrationer, låt denne läsa rapporten osv osv. -
Olika sätt att kommunicera
När du å din sida trodde att ni var överens om något, så uppfattade den andra att det bara var lösa funderingar. Kommunicera mera, är boten på det! Fråga, dubbelkolla, spegla, ge feedback och be om feedback. - Olika resväskor
Innan du dömer en annan människa på arbetet, kan det vara bra att ta i beaktande att du inte vet hur den personens liv ser ut.Du vet inte vilka tråkiga erfarenheter personen kan bära med sig i bagaget, eller vilka personliga utmaningar den personen har i sin vardag.
Var förstående och sätt på dig de empatiska glasögonen som ledare redan idag. Du vet, de där som har tonade glas, där världen ser lite mer harmonisk ut och där du bara ser möjligheter inom organisationen och hos dess medarbetare.
Vidare läsning:
Mycket märklig människa må jag säga. (Om människans 6 behov, Veckans Ledarskapstips nr 4)
Olika orsaker till konflikter enligt SDI® Strenght Deployment Inventory (personlighetskartläggning)
Om olika lärstilar (Nationellt Centrum för flexibelt lärande)
"Sitter på min terass och studerar ledarskap"
"Mycket värdefull och användbart i mitt arbete som skolledare. En mycket bra kombination med bok och web .[...] Just nu sitter jag på min terass i Spanien och arbetar utifrån delar i Ledarskapsskolan. Skönheten ligger i enkelheten". (Christel studerar sedan februari 2014)
Studera ledarskap på distans! LEDARSKAPSSKOLAN finns som bok och på webben (anpassad för mobil och surfplatta).
Vilka är käpparna i projekthjulen?
Misslyckade projekt- vad beror det på?
Utifrån egna erfarenheter och lite research så kan det underlätta om du har koll på dessa 7 saker vad gäller projektets lite 'hårdare' bitar.
(Här pratar vi om produkten, men det kan självklart handla om tjänster också.)
Hur du lyckas bättre med projekt
-
Vad är problemet?
Har ni verkligen, verkligen satt er in i kundens vardag? Har ni sett hur de jobbar och vilka problem er produkt ska avhjälpa?
En idé är att göra en praktikdag, kontinuerligt, i deras organisation - helst hos slutanvändarna av produkten/tjänsten.
Så att produktutvecklingen inte handlar om kvalificerade gissningar på högre nivå. -
Vem har lovat kunden vad?
Är det verkligen experten på produkten (som dessutom dubbelkollat med teamet) som sagt att det är möjligt att leverera, eller är det någon som lovat guld och gröna skogar till kunden utan att ta reda på om produkten går att anpassa på just detta sätt och under den önskade tidsramen och budgeten? - Att skapa ur intet
Det är mycket svårt att göra en rimlig bedömning av när ett projekt kan vara klart och därmed vad det får kosta då det är något nytt ni skapar. Även om ni gjort något liknande förut, så är det här en helt ny kund och ett helt nytt projekt, kanske med nya projektmedlemmar eller nya samarbetspartners. Denna osäkerhetsfaktor, gör att det är så mycket viktigare att ha ett tätt samarbete med sin kund- och leder osökt in på tips nr 4. -
Släng ut en halvfärdig idé
Den som vågar jobba tätt med kunden och visa halvfärdiga idéer, påbörjade lösningar eller prototyper, för att få värdefull input hur det kan anpassas ännu bättre efter kundens behov, vinner på detta i slutändan. Och den som kan göra det utan att anse sig tappa i prestige, behöver inte plocka bort några bitar av brustna självbilder från golvet. - Alla är medvetna om fokus
Var ligger fokus i den så kallade projekttriangeln?
Är det viktigaste att hålla budgeten, tidplanen eller kvaliteten ? Nej, det går inte att göra en billig, produkt, på knappt någon tid som dessutom håller en väldigt hög kvalitet.
Kommer nya krav på funktionalitet under projektets gång? Då måste hela tidsplanen ses över och eventuellt fler resurser sättas in. En faktor påverkar de andra faktorerna, helt oundvikligt.Det finns vissa diskussioner kring vilka värden som ska finnas med i triangeln. En romb som innehåller 4 delar är ett spännande inslag i debatten.
- "Vi gör det sen"- attityden
Tiden är ofta en trång faktor. Kanske brådskar ni på (speciellt om nya krav kommer och inga mer resurser sätts in, se ovan) och tänker att ni ska städa upp den där knackiga kodningen/ta hand om pappersgörat/koppla in konsulten/testa i ett senare skede. Ibland kommer inte det där "senare". Gör det ordentligt nu. - Reflektera, diskutera och dra lärdom
Ta tid för reflektion: att dra lärdom av det genomförda projektet - inte bara på slutet, utan på delavstämningarna - för att dela erfarenheter med varann och att låta kunskapen sjunka in. Varför lyckades detta? Varför missade vi denna faktor? Varför blev det dyrare än tänkt? Hur gör vi nästa gång? Hur kommer vi vidare? osv.
Vidare läsning:
Om måltriangeln och varför det är viktigt att bestämma tyngdpunkt från start (VD-bloggen om Projekttriangeln)
Skrönor och myter om UGL
Har du hört om någon som kände någon som inte klarade av sin UGL utan åkte hem gråtande?
Känner du någon bekants moster som sa att UGL var menat att vara nedbrytande för att det trots allt är Försvarets utbildningsmodell? (Tänk morgonrevelj och en furir som skriker åt de meniga).
Inget kunde vara mer fel... Visst, du kan hamna i konflikt med någon under din kursvecka. Du kan bli berörd eller ledsen under en UGL (länk till blogginlägg). Men det kan du i verkliga livet också.
Lär dig mer om UGL-kurser här.
Hjälp- jag kan inte styra mitt kontrollbehov
Är du där och petar i detaljer jämt? Kollar av vad medarbetarna gör, bara för att det kan ju vara så att de håller på och missar något viktigt?
En kontrollerande chef sänder ut negativ energi. Kommentarerna och kontrollerandet av medarbetarna, kan uppfattas som att du egentligen tycker att de är inkompetenta eller rent av att de försöker fuska. De kan känna sig förlöjligade och därmed få sämre självförtroende på jobbet.
Detta kan ge stora konsekvenser inom organisationen. Medarbetarna kanske försöker mörka för dig om de misslyckats, eller smiter undan så fort tillfälle ges. Att hänga med någon som ger kritik oftare än beröm, är liksom inte så kul...
Så hur gör jag för att få en balans i min ledarroll där kontrollbehovet inte får överhanden?
Hur du håller i din inre kontrollant
-
Nästa station: Tillit
Likt en biljettkontrollant på tåget, utgår kontrollmodellen från att vissa personer kommer att försöka göra fel, fuska och låta andra dra det största arbetslasset/alternativt få städa undan efter andras misstag.Varför känner du att du inte kan lita på medarbetarna?
Utgå ifrån att alla gör sitt allra bästa på sin arbetsplats, utifrån dennes förutsättningar och erfarenheter. -
Perfektionismen
Ibland grundas kontrollbehovet i perfektionism.
Försök släppa tanken på att bara ditt sätt är det rätta. Ge medarbetarna lite friare tyglar, så kommer de att överraska dig med de mest kreativa ideer du skådat. Saker du aldrig hade kunnat komma på själv. - Få bort dig själv ur ekvationen
Du vill vara involverad i varje steg i processen. Kanske tror du att du är oumbärlig, eller vill vara det? Genom att göra dig själv oumbärlig, så lägger du dina chefstimmar på fel saker - genom att vara inne och detaljstyra istället för att stå för den stora bilden, visionen och målen.
Genom att vara med i varje steg, blir det också risk för mycket övertid, till slut är det du som gör allt... -
Jobba med din självkänsla
Du vill inte att dina medarbetare ska misslyckas, för vad säger det om dig som ledare då?
Att sätta likhetstecken mellan sitt utförda arbete och sitt värde som person är ett tecken på låg självkänsla. I så fall kan det vara läge att jobba med din självkänsla som chef. - Tänk annorlunda
Det enda du egentligen kan styra är dina tankar. Du kan välja att tänka annorlunda om situationer, om medarbetare och om ditt agerande. Det är dina tankar som skapar morgondagen. - Vänta in din grupp
Tänker du mycket? Ligger kanske ständigt några processer före alla andra - du har redan listat ut lösningen och är på väg halvvägs till den medan de andra knappt har börjat?
Ofta är det klokt att vänta in dina medarbetare, tills de själva har kommit på sin egen lösning- även om du tycker att det tar längre tid.Du kan nämligen dra i din grupp hur mycket du vill - men om de inte är redo för att ta ett steg, blir det ganska mycket känslan av att dra i en åsna som bestämt sig för att stå kvar. Det är mycket mer motiverande att gå för att man vill, inte för att man måste.
- Var närvarande
Det allra viktigaste rådet har vi sparat till sist: Stanna upp. Öva mindfulness - att vara här och nu. Inte i tankar om gårdagen eller morgondagen. Bara vara.
Var rädd om dig och din energi.
Källor och vidare läsning:
Ge medarbetarna friare tyglar ( om att lyckas med delegering. Veckans Ledarskapstips nr 50).
Chefen och Självkänslan (Veckans Ledarskapstips nr 33)
Good Enough (om perfektionism. LedarskapsMagasinet 2011, nr 2)
Gör upp med ditt kontrollfreak (Tidningen Chef)
Test: Är din chef ett kontrollfreak? (Shortcut, test av Nina Jansdotter)
Boken Let go! Bli fri från ditt kontrollbehov (av författare Emma Pihl).
Var klämmer skon?
Markus har arbetat med ledarskapsutveckling i över 18 år och vet att ta tid på sig att samtala med uppdragsgivaren, för att se vad just ni behöver hjälp med just nu för att kunna anpassa föreläsningen utifrån era behov. Markus jobbar med längre föreläsningsserier eller kortare uppdrag. Även om du som ledare inte vet var skon klämmer, så brukar Markus kunna hitta ledtrådarna till ett bättre samarbete inom din organisation.
Läs mer om tidigare kunder och se ett kortare videoklipp med Markus
Frihet under ansvar
"Tala inte om för människor hur de ska göra saker.
Tala om för dem vad de ska göra och låt dem överraska dig med resultatet." (George S. Patton Jr.)
I detta nummer utgår vi från citatet ovan. Vi delar med oss av de bästa tipsen för att du som ledare ska kunna ge medarbetarna mer frihet under ansvar, så att du kan lyckas med din delegering.
Bort med hängslen och svångrem
-
Måla visionen
Medarbetare behöver se den större bilden.
Varthän siktar vi och varför? Vilket av de större målen inom organisationen strävar just detta projekt efter att uppfylla? -
Konkret ram
Konkretisera arbetsuppgiften inom en ram.
Vad är det som ska levereras och när?
Obs! Tala inte om hur det ska göras.När ska projektet avrapporteras och vilka delavstämningar har ni längs vägen?
- Tydliga förväntningar
Vad är det du förväntar dig av din medarbetare? -
Coacha
Var närvarande och tillgänglig för frågor. Var stöttande, inte kontrollerande. Visa att du tror på att dina medarbetare kommer att klara det. - Lärdomar
Se på misslyckanden som maskerade lärdomar.
Som ledare är det viktigt att visa att det är ok att missa målet. Målsättning är svårt eftersom det är en förutsägelse av något som ännu inte inträffat...
Sätt upp ett nytt mål. Lär er av det inträffade.
Vidare läsning:
Tar du misslyckanden personligen? (Veckans Ledarskapstips nr 2)
Lyckas med det coachande ledarskapet (Veckans Ledarskapstips nr 34)
