Distansutbildningen som blir till uppslagsbok
"Hej och tack :) mycket bra och omfattande kurs, allt behövdes, den är så komplett och är som uppslagsbok." (Najva B januari 2014)
Vi får ofta höra i utvärderingarna att boken blir som ett uppslagsverk som kursdeltagarna ständigt återkommer till, vilket vi blir extra glada för såklart. Att det fortsätter vara ett levande verktyg istället för att hamna i en dammig hylla.
LEDARSKAPSSKOLAN Standard, Premium eller Mini-vilken passar dig bäst?
Svidande kritik, så hanterar du den...
Du trodde att du hade gjort bra ifrån dig, men *smack* så sitter den mentala örfilen där ändå. Kritik. När du minst hade förväntat dig det.
Jobbigt, men försök lyfta bort känslan av tillrättavisning och lyssna istället till budskapet - så kommer du att bli mer framgångsrik i ditt yrke!
Det menar författaren till boken "Ta skit! Och gör det till guld" Annika R Malmberg som tipsar om hur du kan växa genom kritik och få ett guldläge gentemot dina konkurrenter.
Från kritik till konkurrensfördel
- Bli tyst. Lyssna klart.
Försök stoppa den automatiska reflexen att försvara dig eller komma med förklaringar genast. Lyssna.
Be om ett tydliggörande: -Hur menar du då?
Du behöver inte hålla med om kritiken. Säg att du ska fundera på det personen sagt. - Kritik är förklädda råd.
Egot blir sårat. Men tänk att personen vill dig väl*. Han vill att du ska bli mer framgångsrik eller att ert samarbete ska fungera ännu bättre.
Var finns lärdomen? Hur kan du lyckas ännu bättre nästa gång? - Lär känna dig själv.
För att kunna ställa dig utanför dig själv och dra lärdomar av kritik, behöver du kunskap om mänskligt beteende i allmänhet och ditt eget beteende i synnerhet. Ta hjälp av personlighetsanalyser eller självskattningar. -
Välkomna klagomål från kunder.
Se klagande kunder som en gåva - de hjälper er utveckla en bättre produkt eller ger idéer till kringtjänster. En väl omhändertagen kund rekommenderar dessutom andra att göra affärer med er och blir en mycket trogen kund.
Skapa tydliga rutiner för klagomålshantering och generösa policys för reklamationer.
Källor och vidare läsning:
Boken Ta skit! Och gör det till guld - av Annika R Malmberg.
Hon råder dig att ta skit (SvD Näringsliv)
Inspiration för kundtjänstpersonal (Telia)
Man ska inte bli trampad på, men ibland måste man lyssna. (Sveriges Radio P4, ljudklipp om 19 min)
Konsten att ge feedback (samlingssida för våra artiklar om feedback)
*Råden ovan gäller inte vid rena påhopp, förolämpningar, trakasserier eller vid utförandet av härskartekniker.
Självinsikt och nya verktyg
"Spännande och intressant upplägg på kursen.
Jag fick många tankar och "aha" upplevelser som gör att jag i dag är mera uppmärksam på mig själv i olika situationer. Jag har också fått med mig många bra och användbara "verktyg" som jag tar fram när jag behöver reda ut eller bistå med något i olika situationer på arbetet. Jag känner också att jag som person har fått till bra metoder för att bättre kunna handskas med mig själv, omgivningen och livet...Tack för en underbar vecka i min livsresa!"
Få svar på de vanligaste frågorna kring UGL, läs artiklar eller se alla UGL-kursstarter
Finta prestationsångesten!
Prestationsångest är rena motsatsen till arbetsglädje, skaparlust eller nytänkande.
Den här ångesten håller dina kreativa förmågor i ett strypgrepp och det blir lätt att du skjuter upp dina åtaganden till allra sista stund, att du får tunghäfta när du ska hålla det där talet eller att den mentala krampen ser till att arbetsbladet förblir tomt, vilket i sin tur leder till ännu mer ångest osv.
Prestationsångest bottnar i känslan att bli bedömd och att bedömaren ska tycka att det inte är gott nog.
Här fortsätter vi att dela med oss av våra bästa tips för att mota bort prestationsångesten.
Förra veckans tips kan du läsa här: Bota din prestationsångest.
Dribbla bort ångesten
- Se mönster
När inträffar prestationsångesten oftast? Vid tidspress? När det är ledningsgruppen som ska granska ditt resultat? När många lyssnar?Bara genom att du uppmärksammar att det är din hjärna som tillfälligt kidnappat dig, så blir det lättare att förhålla sig till sin ångest.
"Aha, nu dyker prestationsångesten upp som ett brev på posten. Det är klart, det är ju styrelsen som är mottagare av rapporten. Hur löser jag nu detta?"
Genom att du ser mönstret, kan du peppa dig själv så att du klarar av att prestera. T ex genom att tänka att styrelsemedlemmarna inte har annorlunda krav än de i ditt team. Eller att de faktiskt brukar vara nöjda med det du levererar?
Hur kan du tänka annorlunda kring uppgiften alternativt kring resultatet så att du får tillbaka arbetsglädje igen? - För höga krav
Är kraven för höga - på riktigt?
Prata med chefen om ditt motstånd inför uppgiften.
Behöver du mer tid? Behöver du ett mer coachande ledarskap under projektets gång? Behöver du mer feedback? Behöver du mer kunskap?
Lägg korten på bordet och prata utifrån dina behov för att kunna lyckas bättre, med mindre magont. - Sov gott
När du grubblar över ditt projekt om natten, fråga dig själv; kan jag göra något åt problemet just nu? Hjälper det att grubbla - är det några kreativa tankar som dyker upp då? Kommer någon att läsa det där mailet du tänkte skicka just nu?Eller ska du somna om, så du kan vara pigg och lösa problemet tillsammans med en kollega imorgon istället?
-
Inifrånstyrd eller utifrånstyrd
Är du inifrånstyrd eller utifrånstyrd?Lyssnar du mest till vad andra anser om dig? Vill du känna dig omtyckt och vara till lags? Gör du val utifrån hur du tror att du ska bete dig för att bli godkänd? Då är du utifrånstyrd.
Inifrånstyrda personer däremot, tar makten över sitt eget liv. De är nöjda med att vara sig själva till lags. Inifrånstyrda personer har lättare att prestera då de inte försöker bevisa något och de jämför sig inte med andra. De tar heller inte korrigerande feedback personligen utan ser det som en förbättringspotential.
Att ändra sin styrning tar tid. Vem jämför du dig med? Vems bild lever du upp till? Vem är det du ska bevisa något för? Varför?
När du berättar att "alla andra tycker/tror/säger/begär..." så är det ofta en handfull människor runt omkring dig som du refererar till som "alla andra". Bry dig inte om vilket fack andra har satt dig i. Ta istället reda på: Vem är du? Vem vill du vara? Bygg en bild av dig själv- som passar dig- och ingen annan.
Vidare läsning och källor:
Tips för inifrånstyrning: Mjukhet, fokus och din inre Babushkadocka.
Är du inifrånstyrd? (Inifranstyrning.se)
Förra veckans ledarskapstips gav många praktiska tips kring prestationsångest.
Med nya ögon på gamla problem
"Markus visste verkligen vad han pratade om, och han var nyanserad och pratade om teorier, vad han tror och vet själv, och egna erfarenheter." (Deltagare på föreläsning om konflikthantering)
Läs mer och boka en föreläsning utifrån just din organisations behov
Prestationsångest- så botar du den!
Ångesten som kryper på när du ska prestera något. Skriva en bok, göra en rapport, hålla ett tal eller säga något fyndigt till din blivande svärmor.
Du skjuter upp uppgiften, det blir helt blankt i hjärnan när du ska tala eller så grubblar du nätterna igenom.
Prestationsångesten bottnar i känslan att bli bedömd och att bedömaren ska tycka att det inte är gott nog. Denna rädsla för att inte duga till, kan du få bukt på, om du bara stannar upp och ser den i vitögat!
Medicin för prestationsångest
- Tygla din perfektionism
Vill du leverera ett perfekt slutresultat - varje gång, ja då kanske det finns ett perfektionistiskt drag hos dig?Ett trick är då bl a att prioritera bland uppgifterna:
När måste du leverera Hög Kvalitet och när kan det du levererar vara Good Enough?
Det som ska levereras ut till kund, bör hålla högre kvalitet än den internrapport du ska ge din avdelning, exempelvis. - Förväntningar - uttalade eller inbillade?
De förväntningar du känner på det slutgiltiga resultatet- är de uttalade förväntningar eller är det inre krav som du ställer på dig själv? - Tydliggör arbetsuppgiften
Ju tydligare uppgiften är, desto lättare blir det att hålla prestationsångesten i schack.
Så exakt Vad ska du prestera och När? Lika viktigt är att se över vad du kan Utesluta? Begär feedback på ditt tänkta upplägg. -
Självkänsla
Vi har alla under vår skolgång blivit bedömda utifrån vad som presterats, vilket kan ge en svajande självkänslan - du beräknar ditt värde utifrån om du gjort bra ifrån dig eller om du misslyckats.
Här kan du läsa mer om Chefen och Självkänslan. -
Fråga dig själv: "Vad är det värsta som kan hända?"
Såvida du inte arbetar på en oljerigg eller som hjärnkirurg, så är det inte så farligt att misslyckas.
Ingen är fulländad och hur mycket du än gnor på att få till det perfekt, så kommer det alltid finnas något du kunde gjort annorlunda, så därför gäller det att sluta i tid. När du gjort ditt bästa.
Vidare läsning och källa:
Chefen och Självkänslan (Veckans Ledarskapstips nr 33)
Bokrecension Good Enough (LedarskapsMagasinet nr 2, 2011)
Nästa vecka fortsätter vi djupdyka i prestationsångesten. Följ med!
Vad är det som sitter i väggarna hos er?
Vill du förbättra arbetsrelationerna, kommunikationen och det där som "sitter i väggarna"?
Markus Amanto föreläser gärna om detta, som är ett av de ämnen som ligger honom allra varmast om hjärtat.
Gör rent hus i organisationskulturen!
Kanske förekommer det i din organisation en del skvaller, skitsnack, missunnsamhet, avundsjuka, rå jargong eller ett motstånd till all förändring?
Kanske har det alltid varit så, som en del av organisationskulturen. Saker som "sitter i väggarna", som det är svårt att ta på, svårt att tala om och ibland svårt att förändra.
Antagligen väcker dessa beteenden massa känslor. Ofta är det vissa personer som driver detta vidare och vidmakthåller kulturen, men irritera dig inte på dem.
Det handlar inte om personerna, eller känslorna - det handlar om hur ni har det nu och hur ni vill ha det istället.
Kavla upp ärmarna nu, så tar vi tag i den där surdegen!
Förbättra organisationskulturen
Markus Amanto ger här sina bästa, praktiska tips för att förändra organisationskulturen. Han menar att det går att ta tag i det där luddiga genom dessa 5 punkter.
- Utgå från dig själv
Hur upplever du som ledare situationen idag? Även om det är känslomässigt laddat så försök att se över teamet objektivt.Om du skulle sväva som en helikopter över situationen: Vilka beteenden är det du ser? Vad är det du hör?
Fokusera på faktiska beteenden och undvik att blanda in din känsla inför beteendet.
-
Samla ditt team
Bjud in ditt team till ett möte.Delge din bild av situationen genom att beskriva faktiska beteenden och be om input av de andra: Hur upplever ni detta? Ser ni något annat? Håller ni med?
-
Formulera en plan och synliggör
Hur är det ni vill ha det i fortsättningen? Vad är det ni värdesätter?Hur vill ni behandla varann och bete er mot varandra?
Skriv ner era tankar till 5-6 punkter i en plan.
Undvik att skriva floskler som att "vi ska visa varandra respekt" eller diffusa värdeord. Ordet respekt betyder olika saker för olika människor. Vad betyder det för alla er?
Formulera istället era punkter i meningar som alla kan förstå och ta till sig.
Värdeordet "respekt" kan bestå av följande handlingar/beteenden som ni önskar se:
"Alla hälsar på varann på morgonen. Vi ser varandra i ögonen när vi pratar. Vi stör inte när någon sitter i möte eller i telefon. Vi håller tiderna för möten, och förvarnar om vi riskerar att bli sena." -
Följ upp
Med jämna mellanrum kan ni följa upp planen genom att samlas kort innan ett annat möte.Lever ni upp till dessa förväntningar? Behandlar ni varandra på ett bra sätt? Trivs alla med dessa nya regler? Ska något skrivas om eller behöver ni diskutera någon av punkterna vidare?
-
Ta hjälp om ni sitter fast
Ibland kan det vara svårt att förändra invanda beteenden.
Känner ni att ni sitter fast kan det vara bra att ta hjälp utifrån i form av en konsult som har erfarenhet av förändringsledarskap och förändring av organisationskulturer.
Externa ögon ser lättare era mönster på ett objektivt och opartiskt sätt, utan att vara styrd av det känslomässiga. En konsult kan också ge er ny kunskap, hjälpa er öva på andra sätt att bete er mot varandra och sedan implementera det på nytt i verksamheten.
När poletten trillar ner
De utvärderingar där man ser att självupplevda erfarenheter fördjupat ett tidigare teoretiskt kunnande, värmer lite extra i hjärtat.
När teorin och erfarenheter möter upplevelsen, då trillar poletten ner - på riktigt.
"Det var en omtumlande vecka då jag lärde mig otroligt mycket, dels om mig själv, dels om gruppdynamik. Jag har fått nyttiga upplevelser som det inte går att läsa sig till. Efter kursen har jag haft stor nytta av de "verktyg" som jag lärde under den här veckan, både privat och inom yrkeslivet. Ledarna kompletterade varandra på ett jättebra sätt! " (Hanna K, 15 april 2013)
Här hittar du mer information om UGL.
Är det kattguld du hittat?
Tänk dig att du jobbar i en sån där gammaldags guldgruva där du letar efter ädelmetaller och juveler.
Du tar upp ett par verktyg från verktygslådan, men det är ingen som talat om för dig om just dessa verktyg är som är mest effektiva i den här fasen av utgrävningen, men du gör så gott du kan.
Du ser några nya verktyg i lådan, som du inte sett under din utbildning, men det finns ingen som har tid att berätta om sina erfarenheter kring hur man i så fall skulle använda dem- alla är så upptagna med sitt.
Så det kan finnas andra sätt att göra det på som går fortare men du kämpar på och ja, ingen av kollegorna har klagat, så kanske betyder det att du inte gör alldeles galet iallafall? Eller?
De ädelstenar du hittar lägger du i en stor låda, eller ja, du tror att du väljer ut de rätta, men det är lite svårt att veta, för det är ingen som gett dig någon återkoppling på att just det du grävt fram är värdefullt. Du har ju iallafall inte fått skäll av chefen, så det kanske du kan tolka som ett bra tecken? Eller?
Chefen syns aldrig till, för hon är upptagen.
Chefen tänker att du nog klarar dig ganska bra själv, för du får ju ändå fram en hel del ädelstenar per dag även om det kanske går lite långsammare än för de andra.
Chefen låter personalen på sorteringen plocka bort det där kattguldet som du visst råkar få med ibland- det går snabbast så, tänker hon. Istället för att hon ska åka ända ut till din gruva.
Det måste ju finnas kollegor där som kan hjälpa dig? Vi tar allt det där under det årliga utvecklingssamtalet sen istället tänker Chefen, innan hon svischar vidare till nästa möte.
Visst verkar det lite svårt att jobba under de här förutsättningarna när du inte får någon återkoppling på det du gör och har gjort, utan du får jobba på lite som du själv tror att det är tänkt...
Här kommer våra tips på hur införande av feedback kan visa sig vara en kostnadseffektiv förändring.
Hur du kan arbeta med feedback
- Ta dig tiden
Den tid du spenderar på att ge feedback får ni tillbaka i form av förbättrade rutiner, effektivare metoder och kunskapsspridning. Det är väl investerad tid- ekonomiskt sett. - En kärleksfull gåva
Feedback ska ges som en gåva, i syfte att utveckla den andra personen. - Regelbundet, vardagligt
Att återkoppla till en medarbetare, bör göras regelbundet (inte under ett årligt medarbetarsamtal).Gör det till en vardaglig rutin - att kolla av läget, att peppa, lämna kommentarer på inlämnat material, att stötta, att fråga - ha en levande dialog.
- Återkoppling på beteende
Ge detaljerad feedback, mer än ett generellt peppande eller en klapp på axeln. Tydliga förväntningar skapar harmoniska arbetsplatser.Syftet är att medarbetaren ska lära sig något nytt eller göras uppmärksam på något som kan förändras.
Det är medarbetarens beteende och handlingar som ska få återkoppling- det som gjorts och det som kan förändras. "Den där rapporten du skrev, där skulle jag gärna se att det fanns ett stycke om xxx också, eftersom... ".
Feedback får aldrig handla om att du tillskriver personer en viss egenskap utifrån ett beteende:
"Den där rapporten du skrev, den bekräftar att du är rätt slarvig av dig. Du missar alltid saker...Du måste bli mer noggrann".I det senare fallet, lär sig medarbetaren inget nytt och vet ej heller vad som kan förändras i rapporten, utan hen blir i bästa fall sårad, eller hamnar i försvarsposition.
- Se det positiva
Det positiva ledarskapet skapar mer motivation för eventuella förändringar. Utgå från att dina medarbetare vill göra rätt, men ibland vet de inte hur.Vad är det som redan går bra? Vad fungerar? Vilka positiva egenskaper och kunskaper har medarbetaren? Vad vill du se mera av?
-
Feedbackkultur
Påbörja skapandet en organisationskultur där feedback ges plats och prestigelöshet råder. Det är svårt att ge feedback som är stärkande och det är svårt att ta emot feedback, utan att känna ett behov att förklara sig. Det gäller att öva!
Vidare läsning:
Artikeln Två av tre chefer lider brist på feedback, visar en dyster statistik på hur lite kvalitativ återkoppling medarbetare och chefer får. PS- Glöm inte bort att även en chef behöver feedback, för att kunna utvecklas.
