Julhälsning till alla våra prenumeranter
Vi vill passa på att önska er alla en Riktigt God Jul och ett Gott Nytt År med detta blogginlägg med tre tips för att kunna få bättre kontakt med sig själv och med andra -för att kunna leda andra.
För att kunna slappna av i jul
Nu är det inte länge kvar till jul. Känner du dig stressad?
Här är våra bästa tips inför eventuell julledighet...
Skaffa överblick
- Prioritera
Vad av allt det du har framför dig är viktigt att du får gjort, för att du ska kunna slappna av i jul?
Vad bidrar till ett mervärde? Vad är det som faktiskt gör skillnad?
Är det något som räcker om det görs "lagom bra" istället för att nöta det till perfektion? - Delegera och samarbeta
Vad är det du kan delegera till någon annan? Vilka uppgifter kan ert team samarbeta kring?
Kan ni passa på att se över strategier eller relationer eller annat lite mer långsiktigt arbete som du känner att ni inte hunnit med under året? - Se över kundkontakten
Hur brukar det se ut med inkommande samtal och mail under jul och nyårshelgerna?
Inkommande samtal varierar från bransch till bransch, ibland passar många på att ringa om vissa saker då de är lediga och kanske har dragit ut på ärendet länge. I andra branscher är det inga som ringer, för just ditt företag är det sista de tänker på när de är lediga. -
Tydlighet i anträffbarhet
Var tydliga i vad som gäller kring medarbetarnas och din anträffbarhet under julledigheten. Ska ni svara i telefon, eller läsa av mailen varje dag? Eller kan ni låta mobilsvaret ta samtalen och lyssna av telefonsvararen en gång per dag? Genom att det finns en tydlighet kan medarbetarna kan slappna av i vetskap om att de gör vad som förväntas av dem. - Ha en sista slutspurtsvecka
Motivationen kan gå ner hos medarbetarna inför ledigheterna, när det finns så mycket annat runt omkring som pockar på uppmärksamheten (julbord, adventsfika, julklappsinköp osv).
Kan ni göra en sista kraftansträngning, en rush till fredag, där några får pris för bästa insats eller något annat kreativt och kul som är motivationsskapande? Ofta är det inte det stora priset som är motiverande, utan att få ingå i en grupp med ett gemensamt mål där insatserna blir uppmärksammade på ett vis som passar just dem.
Konsten att lyssna
Att vara en god lyssnare är en förutsättning för goda relationer. Markus Amanto blev nyligen intervjuad av Sveriges Radio P1 om konsten att lyssna (30:39 min in i programmet).
Vill du lära dig mer om att skapa bättre relationer och att utveckla ditt ledarskap, finns möjligheten att boka en skräddarsydd föreläsning hos just er.
Sjukskrivningar minskar med bra chef
I tidigare ledarskapstips har vi talat om ledarskapets inverkan på medarbetarnas sjukskrivningstal. Vi fortsätter att lista de ledaregenskaper som behövs för en bättre arbetsmiljö med välmående och engagerade medarbeare.
Vi är dock alla varandras arbetsmiljö- glöm inte det. Det är så lätt att bara tala om hur chefen ska vara, men lika viktigt är det hur medarbetarna bemöter varandra sinsemellan. Du som chef kan visa vägen och sätta färdriktningen.
En bra ledare och chef
- Verkar för en god kommunikation
En god ledare har respekt för sina kollegor och medarbetare, vilket märks i kommunikationen med dem. Vidare är ledaren duktig på att informera om vad som händer i organisationen och strävar efter en öppenhet i kommunikationen. - Uppmuntrar kompetensutveckling
För att en medarbetare ska kunna utvecklas som människa och i sin arbetsroll, krävs en feedback-kultur inom organisationen där man inte pratar om positiv och negativ kritik, utan ser feedback som en gåva i syfte att utveckla personen.Det är viktigt att det finns möjlighet till utbildning, avancemang eller nya befogenheter som kan leda till växande och lärande.
- Vill att medarbetarna har kul på jobbet
En öppen arbetsmiljö, där medarbetarna respekterar varandras olikheter och uppskattar varandra för dem de är har alla möjligheter att bli en plats där man tillåts ha kul på jobbet, vilket leder till bättre trivsel.Social samvaro och kreativa möten kan vara något som leder till att man upplever att arbetet är roligare. Ett tips kan vara att bryta rutiner eller tänka tvärtom, för att koppla om i tanken.
-
Tar hjälp av andra
Det är stora krav på chefer och ledare. Men vem hjälper dig med din utveckling? Vem stöttar och ingjuter mod i dig? Ett tips kan vara att gå med i ett nätverk för chefer eller skaffa en mentor som stöd.
Vidare läsning/ Källor
En bra chef ger god hälsa på jobbet (Mälardalens högskola)
Jobbet avgörande för den psykiska hälsan (WiseGroup)
Här har vi bara tagit med det psykosociala, men känner du att det behövs annat stöd i arbetsmiljöarbetet finns mycket information hos Prevent.
Bättre ledare på distans
I distansutbildningen för ledare - LEDARSKAPSSKOLAN- får du alltid:
- Boken "Vem är det som kör egentligen?" En handbok med praktiska tips och verktyg som du kan använda i din vardag som ledare.
- Tillgång till filmer, ljudfiler samt extramaterial på webben.
- 30 olika ämnesområden inom ledarskap som hjälper dig få bättre resultat som ledare.
Du kan välja mellan tre olika nivåer där du studerar på egen hand, med hjälp av lärare eller med en personlig coach.
Färre sjukskrivningar med gott ledarskap
Ledarskapet är viktigt för en god arbetsmiljö och friskare medarbetare, skrev vi om i förra ledarskapstipset.
En annan studie visar att oengagerade medarbetare som misstrivs på arbetet, mår sämre psykiskt sett än arbetslösa . I studien Where Disengagement at Work Is Worse Than Joblessness (Gallup Business Journal) talas också om fler sjukdagar, mer oro, stress och fysisk smärta.
Så hur är man en bra ledare och chef som får engagerade och välmående medarbetare?
En bra ledare och chef
- Är bara människa
Forskaren Marie Ryd trycker på vikten av att chefen vågar göra bort sig för att visa vägen.
Vi tänker att en ledare som accepterar att misstag ibland uppstår i organisationen som man kan dra lärdom av , visar att vi alla är bara människor och visar vägen för de andra. En ledare som inte accepterar misstag, riskerar att få medarbetare som känner att de måste mörka. - Ser sina medarbetare
Att synas i organisationen som ledare och att också se var och en av sina medarbetare är viktigt för att skapa en relation. - Är tydlig
Tydlighet skapar trygghet. Om medarbetarna känner till sina arbetsuppgifter, organisationens mål och de förväntningar som finns kan de utföra sitt jobb bättre. - Ger frihet under ansvar
Medarbetare som känner att de har handlingsutrymme, att själv t ex kunna bestämma något över sin arbetsuppgift eller arbetsdag, är mer motiverade. Detta förutsätter att ramarna är tydligt satta (se punkt 3 ovan). - Är modig
Som ledare är det viktigt att våga ta tag i konflikter i tid, innan de eskalerar och att våga hålla de svåra samtalen för att skapa en god arbetsmiljö utan saker som är undanstuvade under mattan. En god ledare griper in vid mobbing eller utfrysning och tydliggör hur de vill att bemötandet mellan de anställda ska vara.
Vidare läsning/ Källor
Chefen viktigare än strukturen för god hälsa (Tidningen Chef)
Psychosocial Work Conditions and Aspects of Health (avhandling av Cathrine Reneholm)
Vem är du i en grupp?
"Jag hade positiva förväntningar - men det blev bättre än jag tänkt. Jag fick med mig en hel del såväl om mig själv, som min roll i grupper och jag fick även en helhetsbild där olika processer som påverkar gruppens utveckling och funktionalitet sammanföll tydligare än jag hade vågat hoppas."
(Hans L 27 maj 2013)
Vill du också få en tydligare bild av gruppens utveckling, så är UGL kursen för dig!
Ny studie: stark koppling mellan ditt ledarskap och sjukfrånvaron
Med ett avstamp i en artikel i Svenska Dagbladet : "Med en bra chef mår du bättre", hittade vi fler och fler studier som visade att en dålig chef leder till missnöjda, oengagerade medarbetare som dubbelt så ofta blir långtidssjukskrivna och råkar ut för psykisk ohälsa.
Så hur är man en bra ledare och chef för att minska sjukfrånvaron? Hur skapar man en arbetsmiljö som främjar engagemang och välmående medarbetare?
Här kommer några av tipsen.
En bra ledare och chef
- Har insikt om att chefen spelar roll
En bra chef inser att de har en stor påverkan på medarbetarnas psykosociala miljö. - Ser över de anställdas arbetssituation med jämna mellanrum
Vilka behov finns hos just dina medarbetare? Vad har de för förväntningar på dig? Vad behöver de av dig som ledare, för att de ska kunna fungera väl i sin arbetsroll? Finns de resurser som behövs för att kunna möta kraven från såväl chef, medarbetare och kunder, så de inte hamnar i kläm? - Skapar social gemenskap
En bra chef underskattar inte behovet av social samvaro och firandet av såväl uppnådda delmål som födelsedagar. - Får medarbetaren att känna sig meningsfull
Detta kan t ex vara genom att beskriva den stora bilden. Vad är det ni gör varje dag för att era kunder ska få det lite bättre? Hur påverkar den lilla människans insats i det stora perspektivet?
Uppmärksamma också när medarbetaren lyckats, något som många ledare inte hinner med alla gånger. Att vara stolt över sin arbetsplats är också viktigt för att uppleva lycka.
Vidare läsning/ Källor
Studie från fackförbundet Civilekonomerna i samarbete med Nyckeltalsinstitutet.
Få en tydlig bild av dig själv
"Ett fantastiskt förtydligande av mig själv. För mig själv. Det är en styrka att veta hur jag uppfattas av andra, vilka bra egenskaper jag har som ledare och vad jag behöver arbeta mer med".
(Olle O gick UGL den 14-18 okt 2013)
Vill du utvecklas i ditt ledarskap och lära dig mer om grupper? Då ska du välja UGL som din ledarskapsutbildning
Lyckas med det coachande ledarskapet
En coachande ledarstil ger mer frihet under ansvar till dina medarbetare, där du som ledare tror på medarbetarens förmåga att själv komma till en lösning på problemen och blir mer självgående.
Ibland hör vi talas om misslyckade försök till att vara en coachande ledare, vilket lett till att man som ledare upplever frustration, man känner att man tappar kontrollen och blir därför åter mer styrande för att "rätta till" det som gått fel.
Här vill vi dela med oss av några goda tips för att det coachande ledarskapet ska kunna vara en plats för frihet under ansvar.
Så lyckas du med det coachande ledarskapet
- Fundera över varför du ska anta ett mer coachande ledarskap - det skapar drivkraft.
- Ha tilltro till medarbetarnas kompetens och tänk på att det är de som har tillgång till hela bilden.
- Hjälp medarbetarna se sin egen talang för att våga ta mer ansvar.
- Använd coaching i rätt situationer. Det passar inte varje organisation i varje situation.
- Skapa dig en nyanserad självbild, är du verkligen så coachande som du tror?
- Be om feedback eller var åtminstone öppen för muntlig feedback såväl som icke-verbal.
- Reflektera och dra lärdom av coachande situationer som inte gick så bra som du tänkt dig.
- Skapa tydliga ramar inom vilka medarbetaren ska förhålla sig.
- Var tydlig i dina förväntningar på medarbetaren.
- Följ upp ofta, kanske kort varje dag, så ni hinner styra om i tid om medarbetaren avvikt från den tänkta vägen.
