Symtomkultur eller orsakskultur
"Vi talade om hur vanligt det är i organisationer att man väljer att antingen byta ut en chef som medarbetare har klagomål på eller att omorganisera i någon form för att hantera olika problemfyllda konflikter.
Det slog mig då också hur lätt det att vi väljer att agera på symptomet och agera för att ändra på symptomet istället för att ta oss tiden att titta på den bakomliggande orsaken. I det vägvalet tänker jag att vi som ledare blir en trendsättare i att antingen skapa en symptomkultur eller orsakskultur på våra arbetsplatser.
Vad bidrar du till? Symptomkultur eller orsakskultur?" (Länk till blogginlägg)
Vill du att din organisation ska få ta del av Markus tankar kan du nu boka in Markus som föreläsare.
Viktigaste frågan att ställa dig själv- varje dag
Om du vill uppnå dina mål så tror du kanske att det viktigaste är att Göra Saker, dvs du måste gno på, vara upptagen och ha en full kalender?
Men kloka ledare vet att det inte är det viktigaste- det viktigaste är att göra Rätt Saker.
Så en av de viktigaste frågorna du kan ställa dig själv varje dag är:
Vad är det enskilt viktigaste åtagande jag kan göra idag, för att ta mig dit jag vill?
Om det här är en "helst-vill-jag-krypa-in-under-täcket-igen-dag", så kan det kännas enklare att fråga sig:
Vilket är det minsta steget jag kan ta idag, för att jag ska vara lite, lite närmare målet än vad jag var i går?
"Utbildningen gav direktresultat"
"Jag tycker den var bra och lätt att förstå och exempel som man kunde relatera till. Jag har börjat tänka på andra sätt och direkt se resultat i hur jag får fram information eller blir bemött. Jag blev överraskad i hur mycket det gick att koppla utbildningen till privatlivet och förhållandet med min fru. Jag fick flera aha-upplevelser under utbildningen och kunde knyta an till vardagshändelser."
(Mårten, påbörjade studierna sept 2013)
Vill du också utvecklas i ditt ledarskap? Distansutbildningen LEDARSKAPSSKOLAN där vi vågar garantera goda resultat!
Den viktigaste personen i ditt ledarskap
Du är chef. Du ska rå om medarbetare och kunder på jobbet. Hemmavid finns relationen med vänner, partner och ev barn. Men din allra närmaste relation då? Den livslånga. Relationen med dig själv. Vårdar du den? Tar du dig tiden att verkligen lyssna på den där innersta rösten som försöker säga dig någonting?
Visar du lika mycket respekt till dig själv som dina vänner?
Denna Veckans ledarskapstips vill bara påminna dig om att satsa på relationen med dig själv. Det vet du ju redan. Men när det är lite stressigt på jobbet, ja då kan det vara lätt att köra över sig själv och sina behov- att inte lyssna på sig själv och att inte ta hänsyn till sina känslor, vilket leder till att man blir lite vilsen och tappar blicken över var man är på väg.
Vårda din relation med dig själv
-
Kommunicera kärleksfullt
I dina inre monologer, pratar du snällt till dig själv, dvs utan förebråelser? Precis som du skulle med en kär vän som kommer till dig för att få hjälp med sina problem.
Eller klandrar du dig själv för dina misstag, kallar dig själv dum och vårdslös? -
Skapa balans i livet
Ta hand om dig såväl kroppsligt som mentalt. Lika viktigt som det är att ta hand om kroppen genom sömn, nyttig mat och motion, lika viktigt är det med mental stimulans, kreativitet och nära relationer. -
Reflektera
Ta dig tiden att lyssna till din inre röst. Reflektera och lär dig av tidigare erfarenheter.
"Det är nödvändigt...för en människa att gå iväg för sig själv...för att sitta på en sten...och fråga sig: 'Vem är jag, var har jag varit och var är jag på väg?'" (Carl Sandburg) -
Utvecklingssamtal med dig själv
Varför vill du vara ledare? Vad tillför du i din organisation? Vad vill du utveckla? Vad är den långsiktiga visionen?
Mer i samma ämne
Utvecklingssamtal med mig själv (Veckans Ledarskapstips nr 17)
Inre ledarskap (Veckans Ledarskapstips nr 9)
Slipp oroa dig för middagsmaten
En av de vanligare frågorna är om det verkligen är nödvändigt att bo på kursgården under sin UGL-kurs? Svaret är ja- och att det finns många fördelar med det.
Bra upplägg med upplevelsebaserad inlärning och att bo på internat! Det gör att det är fullt fokus på kursen och det medför att kunskapen lättare fastnar. (Patrik O 2014-02-03)
Här kan du läsa vårt svar på frågan om boende under UGL-kursen och fler vanliga frågor om UGL Utveckling av Grupp och Ledare.
Att hävda sig själv som ledare, utan att uppfattas som ångvält?
Ordet självhävdelse anses ibland ge en negativ klang, men att hävda sig själv betyder inte att du måste göra det på bekostnad av andra. På engelska finns uttrycket "Assertiveness", vilket är en positiv ledaregenskap när den är balanserad, dvs du är bestämd, säker och hävdar dig själv (åsikter, värderingar och tankar) men utan att dina kollegor och medarbetare känner sig överkörda.
En balanserad självhävdelse gör att din omgivning vet var de har dig, de vet vad du tycker och tänker. Som ledare kan det vara viktigt att våga stå emot en populär åsikt och inte bara flyta med strömmen, vilket hjälper er att bryta er loss från gamla hjulspår och skapa innovativa team där oliktänkande uppmuntras.
Bestämd OCH omtyckt- hur då?
-
Kommunicera
Du uppfattas bara som en ångvält om du inte tar in vad andra tycker och tänker. Lyssna till vad dina medarbetare tycker, kommunicera tydligt kring förändringar, var öppen och var tillgänglig. Gör kommunikation till din passion! -
Ärlig feedback
Den feedback du ger ska vara ärlig och menad att utveckla den andra personen. Lyckad feedback styrker dina medarbetare och vägleder dem. - Ta väl övervägda beslut
Samla in alla fakta, analysera noggrant och låt andra komma in i beslutsprocessen. Om dina medarbetare är involverade och uppmuntras att kommentera och ifrågasätta så kommer besluten att bli bättre. Skapa en miljö där oliktänkande inte bara godkänns, utan helst uppmuntras. -
Lev som du lär
Ångvältar tycker att bara andra ska förändras, medan de själva är fullkomliga. Var därför en förebild - var förändringen du vill se i organisationen. - Bibehåll goda relationer
Starka relationer där ledaren är respekterad, beundrad och omtyckt av andra leder till en följsamhet hos medarbetarna - de vill följa dig som ledare- så jobba för en god kontakt med de omkring dig. - Sök samarbete
Ångvältar tror att de gör bäst i att göra allt själv. Kanske för att de söker bekräftelse, en klapp på axeln, för ett bra utfört jobb.
Ett bättre tillvägagångssätt är att samarbeta. Få med dig hela gruppen på tåget, så går förändringsprojekten bättre.
Källor och vidare läsning:
The 6 Secrets of Successfully Assertive Leaders (Forbes Magazine)
The One Skill All Leaders Should Work On (HBR Blog Network)
"Wow vad jag är intresserad av dig!"
Det borde vara enkelt att bara vara tyst och lyssna. Men tankarna far iväg och vi ser munnen som rör sig upp och ned. -Vad var det du sa, nu igen?
Att gå in med rätt förhållningssätt som uttrycker att du är intresserad av det personen säger, kommer göra all skillnad i världen.
Läs mer om Markus tankar kring aktivt lyssnande och lyssna till radiointervjun.
"Det går snabbt att bli dum"
När vi designade om en av våra hemsidor (www.uglkurser.se) blev det en del övertid. Men hur smart är det att jobba övertid, egentligen? Många organisationer har övertid som standard med 50-60 timmars arbetsveckor, kanske har man dessutom förhandlat bort övertidsersättningen mot en extra vecka semester osv.
Vi diskuterade kring fenomenet övertid och en av oss konstaterade att "det går snabbt att bli dum när man jobbar för mycket".
Många, långa timmar på kontoret, eller att ta med jobb med hem sent på kvällarna leder till att de där kreativa lösningarna har svårt att infinna sig. När man vaknar på morgonen har man en mycket bättre lösning än på sena kvällskvisten när hjärnan är trött och du försöker tvinga av den en lösning.
När det inte finns tid till att umgås med familjen, tillräcklig sömn, sedvanliga träningen eller meditationen så märks det av i såväl effektivitet som humör, konstaterade vi än en gång.
Smartare övertidsarbete
-
Pauser
Ta många, kortare pauser.
Att ta en promenad och få lite frisk luft kan löna sig i längden istället för att nöta vid skrivbordet en timme till. Drick vatten, ta en ordentlig lunchpaus, sträck på dig emellanåt och stå upp vid skrivbordet (om du kan). -
Chunking
De arbetsuppgifter som hänger ihop inom samma område görs samtidigt, kallas "chunking"- alltså på svenska kanske man skulle säga att arbeta i "sjok"- istället för att göra lite ditt och lite datt och byta arbetsuppgifter hela tiden. Det underlättar för hjärnan att inte ständigt behöva byta spår och tappa tråden. Just ordet chunking används då man studerar minnet, då hjärnan har lättare att minnas och göra information förståelig om den sätts ihop i sammanhängande block istället för utspritt. - Inte för långa arbetspass
Arbeta effektivt med samma ämnesområde, samma sjok, under 1-2 timmar (glöm ej pauserna). Gå vidare md nästa sjok. -
Tydlig plan
Ha en tydlig plan och mål, inte bara för projektet utan för varje arbetspass. "Nu ska jag jobba med x mellan 10-11:30. Då räknar jag med att vara klar med 1,2 och 3. Sedan ska jag jobba med y mellan 12:30-14 och målet är att jag ska ha kommit fram till en lösning på problemet z, genom att ha studerat å och provat ä och ö...". - Balans i livet
Se till att få ordentligt med mat, dryck och sömn- våra basala kroppsliga behov. Skippa inte morgonmeditationen eller träningen. Försök få tid med barnen, om så bara för att bygga ett legoslott vid frukostbordet. Ring en vän som ger dig energi, 5 minuter har du alltid tid med. Planera in tid med vänner eller en resa lite längre fram, så har du något att se fram emot när den här tuffa arbetsperioden är över. - Gör det inte till en vana
Att jobba övertid varje dag är inte att rekommendera. Om du inte får ihop schemat som det är, kan det vara dags att prata med en överordnad/sänka kraven och ambitionerna på dig själv/anställa fler osv. - Övertid smittar och skapar merjobb
Om du som ledare ständigt jobbar över sänder det en signal till medarbetarna.
Dessutom - om du jobbar över, och ringer till en medarbetare för att få hjälp, som befinner sig mitt i middagsmaten med familjen, som i sin tur måste ringa en kollega - så har du skapat negativa ringar av stress för så många, många fler, såväl familjemedlemmar som flera medarbetare som alla måste ta ett avbrott i sin vardag, då du valt att jobba över. För de andra var det kanske aldrig något val?
"Tryggare som ledare"
"Jag gillar konceptet. Bok eller online eller i uppläst form ger en bra variation. Många bra tips och tydliga förklaringar. Jag bläddrar ofta i boken på min arbetsplats för att uppdatera mig i mitt ledarskap. Kontrollfrågorna tycker jag är bra. Jag känner mig tryggare som ledare och som person. [...]"
(Linda H, studerat sedan aug 2013.)
Studera ledarskap på distans! LEDARSKAPSSKOLAN finns som bok och på webben med både ljudfiler och videos (anpassad för mobil och surfplatta).
Fina ord, men lever ni upp till dem?
Ett plakat sitter på väggen med texten:
"Här på företaget X är är vår värdegrund öppenhet, tolerans, samarbete och kvalitetsfokus."
Många företag och organisationer har en värdegrund, som i bästa fall tjänar som ledstjärnor och påminnelser om man som medarbetare kommer lite vilse.
Låter ju sunt och bra, men ska vi ta och skrapa lite på ytan?
Att arbeta med värdegrund
-
Vill ni?
Värdegrunden är det som ska skapa vi-känslan, något som alla kan ställa sig bakom och vara stolta över. Den ska hjälpa er i ert dagliga arbete, som en kompass som visar riktningen på era handlingar.
Det kräver att alla vill, inser vikten av det och att ni planerat in gott om tid att arbeta med frågorna på djupet. -
Informella värderingar?
Vilka är de personliga värderingar som medarbetarna var och en idag strävar efter? Finns det sådant som sitter i väggarna - som går stick i stäv med de formella värderingarna? - Värdering eller ett förklätt problem?
Är de värderingar ni valt att ta fram något som ni alla passionerat känner för?Eller är det så att ni i kundundersökningar fått ett negativt omdöme om att ni inte är så t ex toleranta och att ni därför vill ha ordet med i värdegrunden?
Ta reda på istället varför ni har fått ett dåligt omdöme och vad kunderna skulle önska istället och jobba för att lösa just de problemen. Kanske är det inte just detta problem som ska vara ert viktigaste värdeord?
-
Vad betyder orden?
Värdeorden består ofta av fina samlingsord som rymmer flera ord. T ex ordet Öppenhet. Alla har en klar bild av vad öppenhet innebär. För någon betyder det att man är personlig, för någon annan innebär det att företaget inte har företagshemligheter för sina medarbetare och för ytterligare någon innebär det att man talar om när man har problem och inte mörkar. - Hur göra då?
Ledningen bör fundera på vad som är viktigt för bolaget för att personalen ska trivas, för att kunderna ska vara nöjda och för att vision, affärsidé och mål ska kunna uppfyllas.
Medarbetarna bör fundera på vad deras egna värderingar är, varför de sökte jobb där, vad i deras värderingar som är i linje med företagets och vilka värderingar som de vill prioritera.
Dessa två synsätt ska sedan sättas ihop till något gemensamt som alla kan stå bakom.
Varenda fint ord ska benas ut.
Vad exakt menar du, du och du när ni pratar om öppenhet?
Vad innebär det för dig? Privat och på jobbet?
Är det viktigt för dig med öppenhet?
Skulle det kunna vara en värdering som du kan skriva under på?
Hur gör vi då när vi ska gå och vara öppna här på jobbet hela dagarna? Vad gör vi inte?
Skriv upp det i enkla meningar som alla förstår. - Dammtorka ofta
I t ex medarbetarsamtal kan du som ledare prata om hur medarbetaren handlar utefter företagets värdegrund och hur de kan jobba mot dem ännu bättre i framtiden så blir det något som hålls levande i en ständigt pågående dialog, istället för att bestå av bortglömda papper i en dammig pärm.
