Användbar, praktisk handbok för ledare
"Jag har använt boken flera gånger i mitt arbete och nu senast i dagarna då vi haft en liten kris på jobbet! Tack för utbildningen och inte minst ett stort tack för boken!" (Åsa T.)
I distansutbildningen LEDARSKAPSSKOLAN ingår en praktisk handbok på 292 sidor med beprövade tips, metoder och verktyg.
Gödsla rikligt med rätt ord
Som ledare har du en viktig roll i dina medarbetares ögon.
Vad du tycker, tänker och säger påverkar din omgivning. Dina ordval väger tungt vid självrannsakan: "Chefen säger ofta att jag är en slarvig person, så det ligger nog en del i det...Jag kanske inte passar att arbeta som xxx, trots allt."
Hur du uttrycker dig och vilka ord du väljer, är därför av högsta vikt för att de runt omkring dig ska må bra och för att de ska kunna utvecklas och växa.
Gödsla rikligt med goda ord och få dina medarbetare att blomstra!
Tips för en god kommunikation som bygger självkänsla
- Fokusera på det positiva
Utgå, i all din kommunikation, från att dina medarbetare är på plats av rätt anledning och att alla gör sitt bästa utifrån de förutsättningar de har.
När något gått snett- fråga hur de tänkte? Kanske har de en helt annan syn på det inträffade utifrån deras referensramar. Intentionen kan ha varit god, men det bar inte hela vägen. - Välj och välj bort
Av vilken anledning vill du säga just det du tänker säga? Var uppmärksam på när det du tänker säga bygger på att boosta ditt eget ego eller för att sänka den andras.Lika viktigt som det är att välja vad som ska ligga i fokus under ert samtal, lika viktigt är det att fundera på vad som kan väljas bort. Vad är viktigast i situationen att lyfta fram? Är allt verkligen lika viktigt, eller kan du strunta i vissa saker? Vilka aspekter tjänar inte något högre syfte?
Ibland samlar vi argument på hög och öser ut alla på en gång, för att visa att ens egen ståndpunkt är riktig, men ger verkligen ett ytterligare argument något mervärde till kommunikationen eller strör du bara mer salt i såren?
- Ordval
Det du vill säga- hur kan det sägas så att personen känner sig stärkt, så att hen växer och utvecklas? Vilket ordval är bäst för att medarbetaren inte ska känna sig misslyckad? - Även chefen kan fela
Oj, vilka höga krav det ställs på en ledare idag. Ska du verkligen behöva tänka på att hålla tungan i styr och i varje givet ögonblick, hur stressad du än är och tänka igenom alla ordval innan du får tala? Naturligtvis inte.
Men, OM du vid något tillfälle känner ett hugg i brösttrakten efter att ha slängt ur dig något ogenomtänkt, elakt, orättvist, så var inte rädd för att säga det... "- Du, det där blev lite fel. Det var inte så jag menade. Det lät lite värre än vad det var tänkt. Jag behöver få tänka lite och återkomma till dig, kring hur vi går vidare och vad det egentligen är jag försöker komma åt här".
Vidare läsning:
Artikeln Till vem gör vi varandra? bygger på ett tydligt exempel kring hur olika ordval kan bygga eller sänka en medmänniskas självbild
Fel i förra utskicket - tips för lyckad målsättning
Tack till er som uppmärksammat att det blev fel i en av länkarna på förra veckans utskick.
Vi ber om ursäkt för att webbversionen inte gick att läsa.
Du som därför missade förra veckans utskick, kan hitta webbversionen här:
Tips för målsättning- Veckans Ledarskapstips nr 42
Vill du gå tillbaka och läsa något annat av numren hittar du hela arkivet här: www.altaleda.se/ledarskapstips
Hur bemöter jag en medarbetare som skäms?
Skämmas som en hund, säger man ibland. Känner du igen känslan; att vilja krypa ihop, lägga svansen mellan benen och bara försvinna från jordens yta? Ja, eller iallafall från jobbets fyra väggar eller kanske från chefens hökblick?
Som människor tenderar vi att undvika situationer där vi skämts och vi håller oss ifrån människor som fått oss att skämmas, så att hantera eventuella känslor av skuld och skam är så viktigt för en arbetsplats.
Medarbetaren kanske skäms för att de upplever att någon skuldbelägger denne för en inträffad situation. Medarbetaren kan också uppleva skam, för att de tror att de inte levt upp till en viss (faktisk eller imaginär) förväntan.
Känslor av skam kan snabbt förvandlas till skuldkänslor eller t o m ilska, så du som ledare bör ta tag i situationen snabbt då du upplever att det kan finnas en situation som kan leda till skamkänslor hos dina medarbetare såsom misslyckade projekt, tidsplaner som inte håller, uppsägningar, vid konflikter eller de som får klä skott för arga kunder osv.
Tips för att hantera skam
- Bemöt med respekt
Märker du att en medarbetare skäms, men ändå vågar krypa till korset för att berätta ska du genom din kommunikation eller ditt agerande inte bidra med än mer skam. Bemöt personen med respekt och lyssna.Detta gäller även om det är du som ledare som tar upp situationen, det är en väldigt fin balansgång att kunna lyssna utan att värdera.
- Sudda inte bort skuldkänslan
Försök inte att gå för fort fram. Skammen och skulden får inte förringas, hastas igenom eller ignoreras.
Annars kan känslan fortfarande ligga dold under ytan och försämra er relation.
Skapa en god kontakt mellan er. Landa i det som är innan ni går vidare. - Finn lösningar
Hur vill ni nu gå vidare? Vad finns det för lösningar? Försök finna lösningar tillsammans.
Källa och vidare läsning:
Boken Bli ett bemötandeproffs- Konsten att möta andra med lyhördhet- utan att offra dig själv, av Liv Larsson, gav oss fakta till en del av denna artikel.
Liv har också gett ut boken "Ilska, skuld och skam: tre sidor av samma mynt" för dem som vill läsa vidare.
Utvecklas som ledare i hemmets lugna vrå
Med distansutbildningen LEDARSKAPSSKOLAN kan du studera i din smartphone, i boken, i surfplattan eller på datorn i din egen takt.
Så kommer du i mål
Några vanliga fel människor gör när de missar sina mål är att de tror på ett ungefär att de vet var de ska, de har någon vag formulering av ett mål i sitt huvud, som de kanske tror att de vill nå, men inte riktigt helhjärtat tror på eller brinner för.
Tips för en lyckad målsättning
- Sätt ord på ditt mål
Ta dig tiden att faktiskt formulera; Vilket är ditt viktigaste mål inför våren 2014? Varför? Vad är orsaken till att du valde just detta mål?
Skriv gärna ner dina tankar varefter. - Känslan av måluppfyllnad
Hur skulle det kännas att uppnå detta mål? När du tänker dig att du står där denna dag (bestäm ett datum) och faktiskt uppnått målet, hur får det dig att känna?
Ibland kan du i detta steg upptäcka att känslan inte är tillräckligt stark eller känns blaha. Då väcker målet inte passion och energi. Välj då ett annat mål som känns utmanande, som kommer att ge dig kraft nog att orka dra i uppförsbackarna. - Behovet bakom målet
Vad är det verkliga behovet bakom målet?
Om du vill slå budgeten med hästlängder, ja då kanske det inte är bonusen/pengarna i sig som är det riktiga behovet. Utan vad du tror att du kan använda pengarna till. Kanske en frihet i att slippa oroa sig för räkningarna, friheten att kunna resa eller frihet att kunna tillbringa mer tid hemma med familjen.
Om målet är att komma med i styrelsen - vad är behovet bakom? Att känna sig sedd, bekräftad, få uppskattning? Att få chans att påverka?
Ibland kan du i detta steg upptäcka att behovet av exempelvis bekräftelse, kan du få på annat sätt, utan att arbeta dag och natt för att få ingå i styrelsen.
Då kanske du kan finna andra sätt att söka tillfredsställa de inre behoven genom andra mål.
Ibland kan du upptäcka att målen du har, har skapats för att tillfredsställa andra, visa dig duglig inför andra eller för att boosta ditt ego genom att lyfta din status. Dessa mål brukar klinga rätt tomma, när man väl uppfyllt dem. Om ingen grattar dig till din styrelsepost, ja hur känns det då? Upptäcker du att du har några av sådana mål listade, kanske du har mer utdelning av att arbeta med självkänslan, för att känna att du inte behöver jämföra dig med andra, utan att du duger precis som du är. - Hinder
Vad är det som hindrar dig från att nå målet? Ofta är det våra inre begränsningar som står i vägen för att nå i mål. Kanske ser vi den långa startsträckan, eller tror oss inte ha tillräcklig kompetens eller resurser. Vi kanske inte ens vet var vi ska börja, så att vi tappar lusten att nå ända fram.
Vilka är flaskhalsarna? Vad agerar bromskloss? Vem behöver du hjälp av? Vad behöver ändras inom organisationen eller strukturen för att detta ska kunna hända? - Du behöver inte veta vägen
Om du har siktet inställt på målet, fylls av passion och energi för att verkligen vilja nå målet och bär målet med dig varje dag, så kommer du att upptäcka tids nog vilket ditt nästa steg ska bestå av. Ta bara ett steg närmare ditt mål varje dag, så kommer du att nästa dag veta vilket steg du ska ta härnäst. Rätt vad det är har du kommit hela vägen fram.
Ha gärna ditt mål nedskrivet och ta en titt varje dag på lappen, så ser du i varje given situation vad nästa steg bör bli för att gå i rätt riktning.
Beprövad ledarskapsutbildning
"Det var en annorlunda kurs som gav mig många insikter om mina starka och svaga sidor som ledare. Det märktes att kursen har prövats många gånger och att man hela tiden utvecklat och förbättrat den". (Ulrika E gick UGL-kurs 14 oktober 2014)
Vill du också gå en upplevelsebaserad utbildning, enligt Försvarshögskolans koncept, i vår, där du lär dig mer om grupper och ledarskap, så är UGL kursen för dig.
De första kurserna nästa år, börjar redan bli fulltecknade.
Vad tar du med dig från detta år....
Såhär i slutet av året anser vi att det är otroligt viktigt att se över allt fantastiskt du faktiskt gjorde i år och kanske missade att uppmärksamma pga att ekorrhjulet bara snurrade på.
- Vad gjorde jag riktigt bra i år?
- I vilken situation överträffade jag mig själv eller andras förväntningar?
- Inom vilket område har jag växt mest?
- Vilka situationer var det som utmanade mig, som jag faktiskt tog mig igenom?
- Vilka relationer värdesatte jag mest och var gav jag mig mest hän?
- Vad gjorde jag för att uppmuntra mig själv och andra?
- Vad gjorde jag för att uppmärksamma andras goda prestationer?
- Hur tydliggjorde jag visionen för mina medarbetare?
- Hur underlättade jag kommunikationen?
- På vilket sätt hjälpte jag till i utvecklingen av mina medarbetare?
... och in i nästa?
- Hur ska du få stöd i ditt arbete som ledare nästa år och framförallt - av vem?
- Hur kan du utvecklas under nästa år - för att kunna hjälpa andra att utvecklas?
- Hur ska du ta hand om dig själv - för att kunna ta hand om andra?
- Hur ska du skapa balans i ditt liv - för att kunna hjälpa andra att balansera sitt?
Tänk på det!
Ha en riktigt härlig avslutning på detta året och skapa dig en fantastisk start på det nya året!
Julhälsning till alla våra prenumeranter
Vi vill passa på att önska er alla en Riktigt God Jul och ett Gott Nytt År såhär dan före dopparedan.
Du missade väl inte vårt blogginlägg förra veckan med tre tips för att bättre kunna leda andra? Det handlar om att få bättre kontakt med sig själv och skapa bättre kontakt med andra.
Harmonisk jul med mindfulness
I detta nummer innan jul, vill vi dela med oss av tankarna kring mindfulness, som kan göra underverk för stressade själar.
Sex tips för en harmonisk jul
- Vilken känsla vill du ha i jul?
Att fokusera på känslan du vill ha i jul, hjälper dig att satsa din tid på rätt aktiviteter och att prioritera bort sådant som bara leder till stress.
Är det familjegemenskapen som är viktig? Är det känslan av att ha lediga dagar med sovmorgnar som kommer ge dig mest lycka? Är det att träffa släkten som ger dig energi? Är det att få vara på egen hand i naturen? Får du en god känsla av att du äntligen har tid med långa promenader med hunden?
När du fokuserar på de olika alternativen - vad är det som sticker ut, vilket val göra att det känns bra i hela kroppen? - Sänk ambitionerna och klargör förväntningarna
Vad är det viktigaste och vad kan vi slopa? Ta också hjälp av de du firar med att sortera bland alla måsten. Vilka förväntningar är realistiska och vilka aktiviteter gör vi bara för att vi "alltid gjort så"? - Var snäll mot dig själv
Pausa. Ta en time-out, ta en promenad i naturen. Meditera. Genom att vara snäll mot dig själv, räcker din energi till för både dig och andra. - Oväntad händelse
Händer något du inte förväntat dig, bestäm dig för om det finns något du kan göra åt det? Kan du inte agera på händelsen, agera istället på känslan omkring händelsen. Kan du tänka annorlunda kring det inträffade? Kan du vila i att det inte blev perfekt, men det duger gott ändå? -
Njut
Ta in julens alla dofter, smaker och syner med alla dina sinnen. Stanna upp en stund. Andas. Var närvarande i samtalen. Lyssna mer än du talar. Njut av maten och av sällskapet. - Tryck på STOP-knappen
Om du ändå känner dig stressad- använd dig av STOP-regeln: Stanna upp, Ta ett andetag, Observera dina tankar/känslor/kroppsliga förnimmelser, Planera hur du vill gå vidare.
Ha en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
Vidare läsning/ Källor:
Närvaro, nyfikenhet och njutning i julestressen? ( Läkare Ola Schenström, mindfulnessinstruktör).
STOP-regeln finns på Mindfulnessbloggens hemsida.
