Först, ett ord från våra sponsorer...
En föreläsning om ledarskap och relationer kan hjälpa er då ni står inför en förändring. Markus Amanto är en omtyckt och ofta anlitad föreläsare, som har 19 års erfarenhet av ledarskap.
Hur du undviker de två vanligaste misstagen ledare gör i förändring
Det enda som är konstant är att saker och ting förändras. Som ledare ställs vi nästintill dagligen inför att skapa eller delta i förändringar.
För att förstå dessa två vanliga misstag som kostat mycket obehag, tapp i produktivitet och dyrköpta lärdomar behöver vi förstå en av grunderna i biomekanik, nämligen friktion.
Friktion är en kraft som är som störst i startögonblicket. Just när du ska börja flytta ett stillastående föremål krävs det som mest kraft för att skapa en förändring och motverka friktionen som vill behålla status quo.
När du väl fått det du vill flytta, eller förändra, i rörelse - behövs en mindre och kontinuerlig kraftinsats för att behålla rörelsen i önskad riktning.
Misstag 1: Distraktion och okunskap leder till en för liten och ofokuserad kraftinsats i starten
Hur du undviker det:
Se till att fokusera din energi i i början av en förändring. Lägg det mesta av din insats här - i starten. Jobba för att skapa rörelse.
Skapa motivation hos dig själv och andra, genom att vara tydlig med motivet bakom förändringen.
Misstag 2: Överansträngning eller brist på disciplin gör att förändringen tappar fart eller stannar av helt
Hur du undviker det:
Skapa nya vanor som stödjer förändringen. Vi bygger större delen av vårt liv på vanor och ritualer, underskatta inte deras påverkan.
Gör slutmålet med förändringen så levande så att du känner tillit och kan slappna av. Återhämtning är viktigt för att kunna fortsätta tillföra en kontinuerlig, jämn energi för att hålla förändringen i rörelse.
Först, ett ord från våra sponsorer...
Distansutbildningen LEDARSKAPSSKOLAN utvecklar ditt ledarskap. Du kan studera på det sätt du själv önskar: på bussen, hemma, på jobbet. Lyssna på ljudfiler i din smartphone, eller se videoklipp, eller kanske webbinarier på din surfplatta. Eller om du föredrar att läsa i en helt vanlig bok, så har du möjlighet till det också.
Varför du ska ta befälet över ditt inre ledarskap
Som ledare ger du av dig själv hela tiden, så har du tänkt på vad du ger medarbetarna på sistone?
Du kan inte motivera andra, om du inte är motiverad själv. Du kan inte leda andra om du inte kan leda dig själv.
I det inre ledarskapet skiftar du fokuset inåt.
Vad är det som pågår på insidan? Vem är det som sitter på stolarna i din inre ledningsgrupp? Vem är det som styr och ställer i din inre organisation?
När du får en förståelse för vad som sker på insidan, kan du lättare kontrollera det som sker på utsidan.
Frågor att ställa dig själv
- Vilka sanningar bär du på? Är det sanningar som fortfarande håller eller har du tagit över dem av andra?
- Vad säger din inre, kritiska röst? Vad är det du kritiserar hos dig själv? Varför?
- Vilka hinder har du satt upp för dig själv? Varför? Vanliga orsaker är t ex rädsla eller kontrollbehov.
- Vilka styrkor har du som du kan lyfta fram och bygga vidare på?
- Vilka är dina kärnvärden? Vilka hjälper dig i de val och beslut du står inför?
Lägg märke till de begränsningar du satt upp som hindrat dig i din framgång, värdera inte, utan observera bara att det har funnits.
Fokusera sedan på, och bekräfta, allt gott du har med dig.
Bygg därefter på den positiva kraften inom dig för att utvecklas i ditt ledarskap.
Sju byggstenar för att förstärka det inre ledarskapet
- Energi (mat, träning, sömn)
- Sinne (tankar, inre röster)
- Känslor (förhållningssätt)
- Mening (djupare syfte)
- Reglering (värderingar)
- Autenticitet (sann mot sig själv)
- Vilja ( prioritera rätt)
Du kan lära dig mer om inre ledarskap i distansutbildningen LEDARSKAPSSKOLAN, där ämnet fått ett helt kapitel.
Först, ett ord från våra sponsorer...
Hur skulle det kännas att inte behöva ordna flygbiljetter eller passa tider när du går på ledarskapsutbildning? Med vår distansutbildning LEDARSKAPSSKOLAN kan du läsa i din smartphone, i boken eller på datorn där du är och när du har tid.
Uppkopplad eller avkopplad?
Med varmare väder, börjar vi kanske tänka på kommande semester. Brukar du kunna slappna av redan första semesterdagen? Eller tar det några dagar innan du slutar tänka på jobbet?
Eller känner du möjligtvis att du måste läsa mail och svara i telefon, precis som vanligt, med den enda skillnaden att du nu försöker läsa i en guppande segelbåt eller med stora, tjocka släkten runt köksbordet?
Kopppla bort jobbet när du är ledig
Även du som brukar vara uppkopplad jämt, kan känna dig ledig och avslappnad från första semesterdagen- om du skapar nya rutiner och börjar öva på att koppla ned i tid.
Är dina kollegor vana vid att kunna nå dig närsomhelst under dygnets 24 timmar, så bör du meddela dem att du inte är nåbar under kvällar och helger ett tag framöver och att de får sms:a vid akuta ärenden (eller liknande).
Många av oss vill tro att vi är oersättliga och att alla problem måste lösas på studs. För de allra flesta fungerar det bra att inte vara uppkopplad jämt. Det fungerar ännu bättre för organisationen som i utbyte får utvilade, snabbtänkta medarbetare med kreativa idéer, för att de gjort något helt annat under sin ledighet.
Tips för att öva på avkoppling
- Varför vill du koppla bort arbetet? Du måste ha ett stort, motiverande Varför och gärna uppskrivet, så du blir påmind så fort dina gamla rutiner ger dig ångest för att du inte följer "jag-borde-nog-kolla-mailen-en-liten-snabbis-iallafall" -rutinen. Vad är den största vinsten för just dig, för att inte arbeta under din ledighet?
- Prioritera! Vad är det allra viktigaste du ska ha gjort under veckan, för att du ska kunna ta helg med gott samvete? Se till att göra just det klart.
- Börjar tankarna vandra till jobbet? Tillåt dig själv att bara notera att tankarna far. Fråga dig själv: Kan jag göra något åt det här nu, när jag ligger i sängen sömnlös? Mår jag bra av att tänka på det här nu? Svaret blir oftast nej och du inser att du måste släppa det.
- Kommer du på någon smart lösning som du bara inte får glömma bort? Skapa ett system för att anteckna idéer, lösningar, kreativa förslag som gör att du fångar upp allt sådant, men kan släppa det för nu.
- Frånvaromeddelande på e-post och mobilsvar som tydligt talar om när du kan återkomma med svar, gör att du kan slappna av.
Ha, om möjligt, en telefon för privata kontakter och en för jobbet. - Alla symboliska handlingar är viktiga för att markera att arbetet är avstängt. Stäng dörren om hemmakontoret, ring inga jobbsamtal på väg hem på fredag kväll eller byt om till ledigare klädsel när du kommer hem, för att markera för dig själv att du inte är i tjänst.
- Bäst avkoppling ger aktiviteter som kräver närvaro och koncentration och som totalt bryter av mot det du brukar göra på arbetet. Arbetar du på kontor kanske en löptur eller att snickra kan vara ett avbrott. Arbetar du fysiskt eller utomhus, kanske en TV-spelsmatch kopplar om hjärnaktiviteten.
Källa: Vi blev inspirerade bland annat av denna artikel:
Åtta sätt att stänga av jobbet på helgen
Praktiskt och teoretiskt ledarskap
Orsaken till att UGL-kurserna är så omtyckta beror till stor del på det upplevelsebaserade lärandet. Prova dina vingar i en grupp, reflektera över det som skett och därtill får du teorin som en förklaringsmodell.
"En kurs som på ett ödmjukt sätt uppmuntrade mig till att göra en djupdykning i min självbild, både yrkesmässigt och privat. Det blev en fantastisk resa tack vare riktigt trevliga och komptetenta handledare samt en grupp med fantastisk inställning."
(Magnus E gick UGL v 8, 2013)
Vill du utvecklas i ditt ledarskap och lära dig mer om grupper, så är UGL kursen för dig.
"Det är inte ens fel, när två träter"- hur du kan bidra till en bättre konflikthantering
Ofta är vi två, eller fler, som ingår i en konflikt och var och en av oss bidrar med våra upplevelser och värderingar när vi ska försöka hantera konflikten. Talesättet "det är inte ens fel, när två träter", visar att det inte bara finns en sanning i konflikten, utan många sätt att se på omständigheterna. Hur kan du bidra till bättre hanterade konflikter?
TIPS när det hettar till
- Lägg märke till känslorna
Ta ett steg ur det kaotiska och ställ dig utanför dig själv. Vad sker, vad känner jag och vad var det som fick mig att känna såhär?
Andas. Agera inte i affekt. - Sant eller tolkning?
Skilj på egna tyckandet och det som faktiskt skedde. Är din beskrivning en sann bild av verkligheten eller en tolkning? - Hur tänkte han nu? Andra personers tankegångar kan ta helt andra vägar, vilket leder till att den andre personen har helt andra perspektiv på saken och helt andra känslor.
- Äg din känsla Genom att se att det är vi själva som ger upplevelsen en innebörd, är det lättare att hantera konflikten.
"Han gör mig så förbannad!"
Är detta verkligen sant?
Nej, faktum är att en person inte kan göra dig arg. Det är du själv som väljer att reagera på en händelse med ilska, då personen kanske hindrar ett behov du har eller väcker tidigare negativa erfarenheter till liv med sitt beteende.
Begrunda känslan istället och fråga dig varför han väcker ilska hos dig! Det är mer intressant.
Ta ansvar för att det är du som har en känsla och bestäm dig för att utveckla ett konstruktivt sätt att umgås med känslan. - Hur väljer du att agera?
Vad ska du fatta för beslut kring dessa känslor och betraktelser?
Är det en värdefull känsla som uppkommit som du ska bejaka?
Är din känsla välgrundad? Är känslan önskvärd utifrån dina värderingar? - Prova andra alternativ
Kan de inre eller yttre villkoren förändras?
Vad kan du ha för annorlunda utgångspunkt i denna konflikt? Istället för att utgångspunkten ska vara att du "får rätt", kan det vara att du ska lära dig något nytt om dig eller andra?
Hur väl stämmer dina behov i konflikten överens med andras visioner och vilja? Om du driver din vilja igenom, vad får det för konsekvenser för hela gruppen eller projektet?
Källa: Vi har funnit inspiration på Tomas Jordans webbplats Arbetsplatskonflikt på Göteborgs Universitet - instititionen för sociologi och arbetsvetenskap.
Brist på självinsikt: En viktig orsak till elakartade konflikter.
Inspirationsföreläsning
Föreläsningar kring ledarskapet och dess relationer kan ge er ny inspiration kring hur ni kan påverka motivationen inom organisationen till exempel.
Slipp dåligt samvete på semestern
Nu är det kanske inte långt kvar till din semester? Här vill vi tipsa dig om hur du kan hinna bli klar med allt som måste bli gjort innan semestern. Observera att det viktigaste ordet här är MÅSTE. Ofta rullar vardagarna fram till semestern bara på som vanligt, utan att du faktiskt reflekterar över vad som är absolut nödvändigt och vad som kan läggas på hög under sommaren.
Håll hårt på dessa 6 tips, så kan du snart slappna av.
Hur du hinner bli klar innan semestern, med allt som måste bli gjort
- Tacka nej till nya uppdrag och aktiviteter (om det går)
Påbörja inget nytt veckorna innan semestern. Försök beta av det som du har på ditt bord istället. - Prioritera rätt och prioritera hårt
Välj de aktiviteter som siktar på organisationens vision eller målbild och som är viktiga (inte bara brådskande). - Boka inte in några möten (om det går)
Var inte "duktig" och kläm in några möten till innan semestern. Möten leder till merarbete, när du ska följa upp eller fullfölja aktiva åtaganden.
Möten för att överlämna, eller för statusuppdateringar i projekten är däremot nödvändiga för att ni ska kunna ta semester med gott samvete. - Säg efter mig: "Kan det vänta?"
Fråga dig och andra hela tiden: Måste vi ta det nu eller kan det vänta? Påpeka att du försöker jobba undan det du har för handen nu och att du måste prioritera en del annat före detta.
Om det inte kan vänta- går det att delegera? - Industrisemester
Svenska kunder är ganska förstående för att delar av Sverige går på sparlåga under sommarmånaderna och att det kan vara svårt att nå vissa personer per telefon osv.Lite knivigare kan det vara för dina utländska kontakter som inte är vana vid lagstadgade långa semestrar. Gör upp förväntningar i förväg om hur du kan nås vid akuta situationer och tala om hur länge du blir borta.
- Mail och telefon - klargör förväntningar
Vilka riktlinjer har ni bestämt för kommunikation och ev arbete under semestertid? Hur hanterar ni e-post, telefonsamtal och akuta kontakter?
Genom klargjorda förväntningar slipper du sura miner från medarbetare eller kollegor och du kan slappna av bättre, när ni alla vet vad som gäller.
