Omsätt kunskap direkt i praktiken
När du funderar på att anlita en föreläsare, är ledarskapserfarenhet en viktig del. Markus Amanto kan med sina 19 års erfarenhet av ledarskap dela med sig av teorier och modeller som går att omsätta direkt i din organisations vardag.
Läs mer om skräddarsydda föreläsningar med Markus Amanto.
Undgå härskarteknikerna
Ordet härskarteknik kanske för tanken till något väldigt medvetet och högljutt.
Men ofta kan härskarteknik vara väldigt subtilt och knappt märkbart. Den som blivit utsatt för det undrar kanske "-Det kanske bara är jag som är känslig?"
Härskartekniker kan ske mellan chefer, i ett styrelserum, mellan en chef och en medarbetare. Det är heller inte kopplat till könstillhörighet.
Ofta är personen som försöker ta över situationen, inte ens medveten om att hen utsätter andra för manipulation. Därför är det viktigt att du uppmärksammar personen på det, så att de blir medvetna om att de agerar på sätt som är nedtryckande, förminskande eller kränkande.
Överrumpla härskaren
Genom att ifrågasätta, skämta till det eller på andra sätt spegla situationen, kanske härskaren hajar till och du har möjlighet att ge feedback på det inträffade.
- - Varför säger du så? Vad menar du nu?
(Ifrågasätt) - - Vad har det med saken att göra?
(Påtala det ovidkommande i uttalandet) - - Ska jag uppfatta det där som kritik, eller?
(Uppmärksamma förklädd kritik) - - Jag håller ett föredrag här. Vill du vara vänlig att stänga av telefonen?
(Ta plats vid osynliggörande) - - Jaha, du tycker att jag ska göra det, bara för att jag är bättre på det. Kanske det är dags att du börjar träna på det nu då, så du blir lika duktig som jag en dag?
(Vänd på det med humor, när komplimanger används som som förklädd övertalning.) - - Den här informationen har jag inte fått, hur kommer det sig? Vi får lov att bordlägga ärendet tills jag hunnit läsa igenom informationen.
(Gå inte med på att någon undanhållit information) - - Jag uppskattar inte att du kallar mig lilla gumman. Jag föredrar Dr Markström.
(Uppmärksamma förminskandet och ställ krav).
Vidare läsning/ Källor
Nya härskartekniker när kvinnor tar makt (SvD, Näringsliv)
11 nyanser av tystnad. Om maktspel och konflikter på arbetsplatsen (Bok)
Vanligt att bli osynliggjord på arbetet (DN, Jobb och Karriär)
Överlista maktmissbrukaren (SvD, Näringsliv)
Radiointervju med Elaine Bergqvist. (Sveriges Radio P4) som skrivit boken Härskarteknik: den fula vägen till makt (Elaine Eksvärd)
Hemligheten bakom ledarskapet
" Den bästa kurs jag gått på hittills!
Det känns lite som om man fått ta del av en hemlighet som inte alla känner till. Intressant och lärorik ur både grupp-, ledarskaps- och personlig vinkel. [...] Så nyttigt! Denna kurs borde alla gå! [...]
(Kristina F gick UGL den 23-27 sep 2013)
Vill du utvecklas i ditt ledarskap och lära dig mer om grupper? Då ska du välja UGL som din ledarskapsutbildning
Chefen och Självkänslan
Känner du dig ibland som en bluff? Känner du att du ständigt måste prestera för att visa dig värdig din chefsposition och plöjer därför ner massor av kvällstid och en massa möten i kalendern?
Att som ledare ha en god självkänsla innebär en grundtrygghet i dig själv.
- Du jämför dig inte med andra, därför har du heller inte behov av att vara förmer än, eller trycka ner, andra.
- Du kan ta emot kritik för du vet att ditt resultat inte likställs med dig som person.
- Du har tillit till dina medarbetare och behöver inte kontrollera dem, för att dölja din egen osäkerhet.
- Du ger dig själv bekräftelse och behöver inte söka bedömning eller beröm utifrån.
- Du accepterar att det ibland begås misstag och förlåter dig själv och andra eftersom du betraktar det som vägar till nya lärdomar.
Låter som en rätt skön känsla, eller hur?
Självkänsla handlar om att veta att du är värdefull oavsett vad du presterar. Att duga precis som du är. (Självförtroende å andra sidan handlar om tilltro till ens kapacitet och kompetens).
En god självkänsla smittar också av sig, då det påverkar dina nära relationer. Dina medarbetare ser hur du hanterar samarbete, hur du kommunicerar och hur ni tillsammans hanterar utmaningar.
Tips för självkänslan
- Du är inte ensam
Många av de stora framgångsrika ledarna i historien har någon gång tvivlat på sig själva, jämfört sig med andra eller känt sig misslyckade. - Vision, passion, styrka och rädslor
Reflektera över din roll i denna organisation. Vad är det större ändamålet i det ni skapar? Vad bidrar du med? Vad brinner du för? Vad är din passion och drivkraft? Vad var det de såg i dig när de gav dig ledarskapet? Vilka styrkor har du?
Vad är du rädd för? Vad skapar osäkerhet hos dig och framförallt - varför? - Be om feedback - från rätt person
Att be om feedback ger dig en extern bild och ökar din självinsikt. Feedbacken du får ska vara ärlig och i syfte att utveckla (inte att trycka ner eller att få falska komplimanger för den delen. Vi behöver alla utvecklas inom ett eller flera områden). Var därför noga med vem du frågar!
Eftersom du är chef vågar inte alla vara helt ärliga med dig. Kanske bättre att be någon utomstående som känner dig väl eller en tidigare chefskollega som du har god kontakt med? - Bekräfta dig själv
Du är en bra person, alldeles oavsett hur du lyckats under dagen. Det du gör är gott nog.Reflektera över situationer som uppstår dagligen. Vilket var ditt beteende, vilka behov försökte du tillfredsställa hos dig själv eller andra och vilka känslor upplevde du? Blanda inte in vilket resultatet blev, utan fokusera på din goda intention. Lär dig av eventuella misstag- det är ok att misslyckas ibland.
- Ge stöd, omtanke och uppmuntran till andra
Och öva på att ta emot det från andra. - Stå upp för dig själv
Ta reda på vad du behöver och vill. Öva på att uttrycka det till andra - stå upp för ditt eget värde.
Vidare läsning: Intervju med Mia Törnblom om självkänsla och ledarskap.
Källor: Vi fann inspiration bland annat i denna artikel Självkänsla hos ledare och chefer .
Ledarskapsutbildning i valfri form
I distansutbildningen LEDARSKAPSSKOLAN ingår förutom boken även tillgång till webbsidan med ljudfiler, videos och extraläsning.
"Fantastiskt, äntligen en heltäckande bok inom området ledarskap. Ett måste för dig som är ledare, chef eller på något sätt hanterar personal. Läs den och ha den sedan som uppslagsbok"
(Ola Wallström, entreprenör, författare och föreläsare, Mera Mål AB)
Knepen som ger dig mötesfri tid
Sitter du i ändlösa möten dagarna i ända och försöker hantera dina andra åtaganden som ledare på den där kvarten medan du går mellan mötena?
Harvard Business Review ger dig knepen som frigör dig från möten och ger dig tid att ägna åt det du egentligen ska göra - leda dina medarbetare.
Prioritera bland dina möten
- Behöver du vara med på mötet?
Kan du uteslutas ur mötet- räcker det med att du får mötesanteckningarna eller briefas kort av någon annan? Om ja, tacka nej.
För att döva ditt samvete inför att säga nej oftare än vanligt- ställ dig frågan: Om jag var sjuk, skulle då mötet då behövts ställas in och skjutas upp? Om svaret är nej, så är du inte en nyckelperson på mötet. - Titta på agendan i förväg
Genom att i förväg få tillgång till agendan har du möjligheter att bidra med åsikter och synpunkter som kan tas upp på mötet av mötesledaren. - Var med en stund
Om du behöver vara med på mötet - be i förväg om att få vara med på första delen av mötet och arbeta om agendan så du kan smita ut när du fullgjort din del. - Prova kortare möten
Om alla har fullt fokus på mötet, behöver det sällan ta 1 timme. Prova att korta ner mötet till 30 minuter, eller 15 minuter. - Icke avbokningsbara arbetspass i kalendern
Lägg in arbetspass i kalendern för enskilda samtal, teambuilding, strategiska beslut eller reflektion. Markera för dig själv och andra att denna arbetstid är viktig genom att inte boka av tiden för möten.
Källa: Break your addiction to meetings - Harvard Business Review.
Ny design för ledare i farten
Vi anpassar nu innehållet i vårt nyhetsbrev, för att passa ledare i farten. Fr o m nästa vecka får du kortfattade ledarskapstips som du kan applicera direkt i din organisations vardag.
Nyhetsbrevet får ny design och byter också namn till Veckans Ledarskapstips, som klart och tydligt visar vad det handlar om - att du får ny inspiration och nya råd varje vecka.
Varför gör vi om?
Vi har fått feedback från er preumeranter om att många av er har mycket på sin dagliga agenda och vill ha lättsmälta, regelbundna tips som går att applicera direkt i vardagen.
Fatta bättre beslut - 7 tips
En av dina viktigaste uppgifter som ledare är att fatta beslut kring stort och smått, kring långsiktiga planer eller kortsiktiga göromål. Vi har olika lätt för beslutsfattandet och här vill vi skicka med dig några saker, för att du lättare ska kunna fatta välgrundade beslut i framtiden, beslut som känns bra i magen och där du dragit lärdom av tidigare erfarenheter.
1) Ett beslut måste vara förankrat i känslan
Har du bara gjort SWAT-analys eller PMI-listor på ett beslut så är det svårt att komma till handling, om du inte har känslan med dig. Det måste vara ett beslut som engagerar dig känslomässigt.
Men sov gärna på saken och ta inte ett beslut medsamma.
2) Jämför inte ditt beslut med andras
De har andra beslutsunderlag, behov, resurser och känslomässig koppling till sina handlingar. Att jämföra leder till missnöjsamhet.
3) Utgå från att varje situation är ny
Att välja samma sak i en liknande situation, kanske inte är det smartaste valet. Ta lärdom av tidigare händelser, men ta hänsyn till nya variabler.
4) Be om feedback
Fråga medarbetarna hur de upplever ditt beslutsfattande för att kunna utvecklas. Om du vill få helt ärliga svar, så be medarbetarna fylla i en anonym enkät.
Var självkritisk och reflektera över ibland hur du tänker och agerar i beslutssituationer.
5) Se varje steg
I stora, långsamma eller komplexa processer - uppmärksamma varje litet steg du tar varje dag som för dig till det stora slutresultatet.
6) Gradera dina beslut
Bestäm dig för vilka beslut som egentligen är viktiga och vilka beslut som inte är det. När får det bara inte gå fel?
7) Satsa på vinst
Våga ta risker, satsa på en vinst istället för att vara rädd för en förlust. Hjärnforskning visar att vi har en tendens att övervärdera små sannolikheter och undervärdera måttligt stora sannolikheter.
Källa:
Vi har inspirerats av forskning kring beslutsfattande av bland annat Dan Ariely och Neda Kerimi.
För dig som vill fördjupa dig i ämnet rekommenderar vi följande läsning:
Har du svårt att komma ifrån?
Men vill ändå utvecklas i ditt ledarskap?
Då är den nya distansutbildningen LEDARSKAPSSKOLAN något för dig och din organisation.
Studera enskilt eller tillsammans. Helt på egen hand eller med hjälp av kursledare, webinars och frågeforum.
Tar du misslyckanden personligen?
"Remember that failure is an event, not a person."
(Zig Ziglar)
"Glöm inte att misslyckanden är händelser, inte personer".
Hur kan du som ledare se till att dina medarbetare känner att deras misslyckade handlingar inte gör dem till misslyckade personer?
Hur lyckas du få medarbetarna att förstå att de inte består av sina handlingar?
- Förmedla en positiv bild kring misslyckanden i organisationen
Uttryck som: "Jaha, det blev inte som du tänkt. Vad lärde du dig av det?" fungerar bra för att avdramatisera ett misslyckande. - Förbättra medarbetarnas självkänsla (identitet) och inte bara deras självförtroende (prestation)
Bra ord för att bygga självkänsla: Jag uppskattar verkligen dig för att du är så... Ärlig. Omtänksam. Flexibel. Eftertänksam. Handlingskraftig. Social. osv. Personer med god självkänsla reflekterar och lyfter upp sina misstag, istället för att gå miste om lärdomar genom att mörka dem. - Mötesmodell: Veckans Framgångar och Veckans Lärdomar
Vi på Altaleda har möten i slutet av varje vecka där vi lyfter fram Veckans Framgångar respektive Veckans Lärdomar. Vi firar det som gått bra och vi lär oss av saker som inte gått så bra (eller kunskaper vi snappat upp på annat vis såklart).
