Ledarskap distansutbildning
Kom vidare i ditt ledarskap utan att ta ledigt från jobbet.
Distansutbildningen LEDARSKAPSSKOLAN ger dig möjlighet att studera när och var du vill. Anpassad för smartphones och surfplattor, men finns såklart också i bokform.
Vad du vinner på att vara mentor
Vad adepter har att vinna på ett mentorskap, står det spaltmeter om i litteraturen.
Att matchas ihop med en mer erfaren person för att få en boost i den egna personliga utvecklingen är ju som att vinna högsta vinsten i karriärslotteriet.
"What´s in it for me", tänker du kanske om du bivit tillfrågad att ingå i ett mentorskapsprogram. Har jag inget att vinna på att vara mentor åt en ung förmåga?
Jo då, massor.
- Tid för reflektion
Genom att ha mentorträffar inplanerade, bör du även ha reflektionstid inför detta inbokat i din kalender.
Du tar dig därför tiden att faktiskt sätta ord på dina tankar kring ledarskap och/eller din bransch, befästa kunskaper och dra lärdom av erfarenheter.
Du tar en time out från din ordinarie verksamhet för att fundera över vad du står för, vad du har lärt dig och var du är på väg. - Ifrågasättanden och nya tankebanor
Det är ingalunda så att det är du som mentor som ska komma med alla svaren - ett samtal kan ju sägas bestå av två hjärnor som tänker ihop.
Därför kan en nyutbildad eller oerfaren adept som är nyfiken, modig och analyserande komma med nya tankar som ställer allt på ända, frågor som ingen inom din organisation längre vågar ställa, eller nyttiga ifrågasättanden som du eller din organisation verkligen behöver höra (om du är villig att lära nytt och ta till dig feedback på ett ödmjukt sätt). - Mentorskap - ett lyft för karriären
För att kunna bidra till en oerfaren människas utveckling, förväntas du kanske ligga i framkant inom din yrkesroll och ha kunskap att dela med dig av som faktiskt är aktuell. Därför kommer du att ägna mer tid åt kompetenshöjande aktiviteter än dina kollegor.
Ditt mentorskap innebär också att du får en unik inblick i den yngre generationens behov, kompetenser och tankesätt, något som kommer att underlätta för din organisation när pensionsavgångarna duggar tätt och det bereds plats för de nya förmågorna.
Din organisation vinner på att du har avsatt tid för regelbunden reflektion och mentorssamtal. Genom att du ser över tidigare misstag, vad som kunnat göras annorlunda, drar lärdomar och dessutom sätter ord på det inför din adept, kan organisationen dra nytta av dina erfarenheter, vilket leder till en effektivare organisation.
Närmar du dig pensionsåldern kan ett mentorskap också göra gott för dig. Tänk om din kunskap kan få leva vidare genom någon annan?! Är du redan pensionerad, och kanske saknar det aktiva arbetslivet, kan detta vara ett underbart sätt att få dela med sig av sin kunskap, ha kvar en fot i näringslivet och känna att du fortfarande kan bidra med din vishet. - Att hjälpa andra
Vill du bidra till att Sverige får fler goda ledare eller att organisationskulturen blir bättre eller kanske vill du verka för ett näringsliv med stor mångfald?
Genom dina kloka insikter, erfarenheter och åsikter kan du vara med om att ge en medmänniska en knuff i rätt riktning.
Mår du bra att hjälpa andra, mår du garanterat bra av att vara mentor.
Vad har du hört om UGL?
"Hade en tro om att den skulle vara mentalt mer utmanande men på det hela taget en fantastiskt givande och utvecklande kurs som jag kommer ha nytta av i många avseenden, både professionellt och privat." (Dan J gick UGL 13 maj 2013)
Kursen är intensiv och upplevelsebaserad samt en av Sveriges mest omtyckta ledarskapsutbildningar!
Få alla att dra åt samma håll?
Om ingen vet var de är på väg eller saknar vilja att gå, ja då blir det nog lätt så att några går åt fel håll, några står still och någon gör något som stjälper hela gruppen.
Det handlar sällan om illvilja eller att medarbetaren är lat. Ibland kan det helt enkelt vara att medarbetaren saknar något: antingen kunskap, motivation eller insikt. Vet medarbetaren inte vad som är bäst för gruppen eller resultatet, är det svårt att bidra.
Tre saker som kan bidra till ett mer målinriktat samarbete:
- Vad menar vi egentligen? (Tydlighet).
Har ni tillsammans benat ut alla begreppen kring mål, syfte och intentioner med projektet? Om ni till exempel ska ta fram en kvalitativ produkt -vad innebär ordet kvalitet för er?
För dig kanske kvalitet innebär att mottagaren ska njuta av produktens vackra former och låga vikt och för någon annan innebär det att programvaran i produkten inte får ha ett endaste fel.
Om alla får möjlighet att beskriva sin målbild av hur det känns när ni är i mål, då när det är som allra bäst, så får ni alla tillfälle att inspireras av varandra och kanske skapas en tydligare bild av vad ni tillsammans vill uppnå. - Fåtal gemensamma mål som alla förstår. (Delaktighet).
Har ni satt upp målen tillsammans? Delaktighet skapar engagemang.
Har medarbetarna fått ta del av den större bilden- varför ni gör det ni gör och hur deras insatser hjälper till att uppnå det stora målet?
Besvara frågan: Hur vet ni att ni har lyckats? Undvik högtravande ord eller krångliga, långa meningar när ni sätter upp målen. Hellre några få mål, som alla förstår, som alla kan bära med sig i huvudet och få en inre kompass att styra emot, än att ha många mål som står på ett A4-papper som ingen begriper eller ens minns. - Kunskap kopplat till ledarskapsstil. (Coachande eller styrande ledarskap)
Har du sett till att medarbetarna har den kompetens som krävs för uppgiften?
Om kompetensen finns (kunskap och erfarenhet ) så är det coachande ledarskapet utmärkt för att skapa motivation och drivkraft hos de flesta. Lita till medarbetarnas problemlösningsförmåga och kreativitet, istället för att detaljstyra eller kontrollera.
Där det råder osäkerhet eller saknas kompetens, kan det dock behövas ett mer styrande ledarskap och resurser avsatta för att kunna ge medarbetarna mer kompetens inför framtida projekt (tekniska lösningar, mentorprogram, möjlighet att studera samt ett klimat där det känns okej att ställa 'dumma' frågor.)
Ledarskaputveckling med egen coach - på distans!
Fördjupa dina ledarskapskunskaper med hjälp av LEDARSKAPSSKOLAN och få sedan hjälp med implementering i just din organisation, utan att behöva åka iväg eller ta ledigt.
Våra duktiga coacher vägleder dig dit du vill nå! Ni träffas via internet eller telefon.
3 tips för lyckad rekrytering
Har du anställt någon som sedan visade sig ha helt andra egenskaper än vad de utgav vid intervjun? Har fel person hamnat på helt fel plats, trots att ni tycker er ha skött rekryteringen enligt konstens alla regler? Du är inte ensam om den erfarenheten.
Många ledare menar i Tidningen Chefs undersökning att de råkat ut för felrekryteringar och känt sig lurade av kandidaternas beskrivningar av sig själva. Man upplever också att arbetssökande ofta lyfter fram helt andra egenskaper än vad organisationen efterfrågar.
Tipsen som ökar chansen att rekrytera rätt!
- Var ute i god tid
Tidspress under ett anställningsförfarande ger inte ett fullgott beslutsunderlag. Att hitta rätt person måste få ta lite tid. Då hinner ni se över urvalskriterier, ringa upp referenser eller ta experthjälp utifrån för olika tester/analyser. - Vilka behov har ni?
Sätt er ner tillsammans och gör en klar bild av vilket behov ni har just nu. Utgå från er egen organisation här och nu. Kopiera inte någon annans platsannons, utgå inte heller från någon av era tidigare platsannonser. Omständigheter kan ha ändrats under tiden.
Att utgå från den tjänst som ska ersättas, t ex vid pensionsavgångar, leder till att ni ser förbi era nuvarande behov. Kanske ska den blivande pensionärens tjänst delas upp på flera personer och därmed behöver en ny tjänst utformas, utifrån rådande omständigheter och kommande behov.
Passa på att ta ett helhetsgrepp om organisationen för att se över vilken kompetens ni har, vad ni kan komma att behöva och vad ni skulle vilja utveckla i framtiden. - Vad innebär orden - för er?
När ni ska beskriva vilka egenskaper ni efterfrågar, klargör först för er själva vad orden innebär för just er.
Betyder ordet "flexibel" att ni vill att medarbetaren ska kunna resa med kort varsel över hela landet, eller betyder det att de har förmågan att anpassa sig till nya omständigheter utifrån kundens önskemål?
Var tydlig och konkret i platsannonsen om vad ni efterfrågar, istället för att använda generella begrepp, så ökar chansen för att ni får rätt kandidater som söker platsen.
Källa: Pimpade CV:n vilseleder svenska chefer (Tidningen Chef, 7 aug 2013).
Ledarskapsutbildning hemma?
Med distansutbildningen LEDARSKAPSSKOLAN kan du studera ledarskap på dagtid, kväll eller helg.
Du lägger själv upp din studieplan.
Bestäm i vilken takt du hinner med att studera och på vilket sätt du vill ta till dig kunskaperna (genom att läsa, lyssna eller se videos).
Bristande engagemang leder till sabotage?
Finns det några personer i din organisation som alltid gnäller, sätter sig på tvären, pratar skit om andra och bara sitter av timmarna på jobbet utan att bidra med vare sig kreativitet eller kompetens?
Det är knappast troligt att medarbetarna skulle göra detta på en medveten nivå, för att förstöra för andra. Snarare sker detta omedvetet. Individerna kanske inte själva har reflekterat över hur deras beteende påverkar effektiviteten och arbetslusten hos andra. Ledningen kanske inte heller har reflekterat över anledningen bakom detta beteende.
En Gallup-undersökning visar att det i ett medelsnittsföretag finns en stor del oengagerade medarbetare (49%) som bara sitter av arbetstiden samt en relativt stor del aktivt oengagerade medarbetare (18%) som dessutom gnäller och sprider dålig stämning på arbetet.
Världsledande företag har en större andel engagerade medarbetare (67%) än medelsnittsföretaget (33%), vilket kan tänkas vara en av framgångsfaktorerna, för en högre produktivitet, lönsamhet, kvalitet och kundnöjdhet.
Hur kan du som ledare skapa förutsättningar för ökat engagemang hos dina medarbetare?
- Skapa förutsättningar för att medarbetarna ska kunna göra sitt arbete
Vet medarbetarna vad som förväntas av dem? Har de det material och den utrustning de behöver för att kunna utföra jobbet väl? - Sträva efter helhetssyn och kvalitet
Har medarbetarna möjlighet att göra det de gör bäst varje dag (arbeta i sin styrkezon)? Känner de att deras arbetsuppgifter är viktiga för den stora helheten, att arbetsuppgifterna är i samklang med företagets mission? Upplever de att också kollegorna är måna om att göra ett högkvalitativt jobb? - Bry dig om dina medarbetare
Har ni en organisationskultur där ni ser och bryr er om medarbetarna? Ger ni dem positiv bekräftelse då de utfört sitt arbete väl? Känner medarbetarna att deras åsikter räknas? Stödjer ni medarbetarnas utveckling och skapar möjligheter för de enskilda att lära och utvecklas? - Medverka till goda relationer
En viktig del av att känna engagemang på arbetet var, enligt undersökningen, också att ha en nära vän på jobbet.
Fundera över hur du som ledare kan medverka till goda relationer på arbetsplatsen. Finns en öppen och förtroendefull kommunikation inom organisationen? Kan ni se till att medarbetare från olika avdelningar kan träffas över gränserna för att dela idéer eller för kreativa grupparbeten?Finns tid och plats för social samvaro (raster, gemensamt fikarum)? Brukar ni anordna teambuildingaktiviteter eller fira uppnådda mål?
Källa: De fyra sammanfattande punkterna ovan har hämtat sin inspiration från illustrationen för 12 Elements of Great Managing (Gallup). Övrig fakta från Strengthening Your Company's Performance (Gallup Business Journal).
Hur fungerar du i grupp?
"... "Otroligt givande och mycket spännande att se olika sidor av sig själv som man inte sett tidigare".
(Josefin K gick UGL 15 april 2013)
Vill du också upptäcka nya sidor av dig själv och hur du fungerar i grupp? Här hittar du alltid ett hundratal kvalitetssäkrade UGLkurser.
Möten- nödvändigt ont eller kreativitetsinjektion?
Våga prova på att mötas på annorlunda sätt, så kan mötena bli mer kreativa, du kan skapa fler affärskontakter eller sprida kompetens inom organisationen.
Vi letade efter annorlunda mötesformer och hittade det här:
Prova annorlunda möten för nya idéer
- VD:n lunchar med externa - boka in dig på nätet
Erik Fors-Andre´ nätverkar gärna med nya kontakter under lunchen. Lunchen är inte en paus från chefsskapet, utan en förlängning av den, anser han. Det unika är att Eriks lunchkalender finns ute på nätet och vem som helst kan göra en förfrågan om lunchmöte med honom i Stockholm.
Källa: Han har aldrig en ledig lunch (Sydsvenskan). - Mötesjogg eller nätverkspromenad
Nina och Kristofer har sina veckomöten på löpbandet och får bättre idéer, blir inte störda av kollegor eller telefonsamtal - dessutom är de mycket piggare när de kommer tillbaka till jobbet.
Källa: Pulshöjande möte på löpbandet (Chef).
Hitta en aktivitet som passar alla mötesdeltagare.
Är det att sätta er på en parkbänk med en varm termos, eller bara ta bussen två hållplatser bort för en promenad eller lunch i ett nytt område?
Vill du knyta nya affärskontakter, kan en lunchpromenad vara en bra idé. Walk and Talk konceptet finns på många orter i landet.
Källa: Walk and Talk - Unconference eller Open Space konferens
Istället för ett färdigt konferenspaket, bestäms ett tema till varje rum där deltagarna styr inriktningen inom temat. En mötesledare som har kunskap utses och här är tanken att dela kunskap, istället för att matas med information.
Källa: Okonferens- den nya trenden (Kvalitetsmagasinet, mars 2011)Konceptet liknar begreppet Open Space workshops som dök upp för många år sedan.
Grundteser:
- Vilka som än kommer är rätt personer.
· När det än börjar är rätt tid.
· Vad som än händer är det enda som kunde hända.
- När det är slut är det slut.
Källa: Praktisk handledning att leda Open Space möten. (Kunskapsbanken, LSU) -
Använd dig av konferensrummets utformning
Använd alla sinnen, skapa plats för att röra sig, visualisera ideer, visa på arbetets fortskridande och bygg på associationer.
Källa: Kreativa mötesplatser skapar kreativa möten. (Tidningen KickOff, Ming) -
Naturen som mötesrum
Det finns otaliga konferensgårdar som erbjuder annorlunda mötesformer.
Varför inte prova t ex; Hängmattor under bar himmel i skogen eller en konferens i lappkåta med öppen brasa.
