En minut för bättre feedback
Vi skickar med dig ett kort videoklipp där Markus Amanto delar med sig av vilka 3 frågor du ska ställa dig innan du ger feedback till dina medarbetare
Här kan du som är intresserad läsa mer om Markus eller boka in honom på en föreläsning kring ledarskap och relationer.
Skapa luft i kalendern
Undvik att överbelasta din kalender och dig själv genom att skapa luft i din tidsplanering.
Här tipsar Markus om ett av sina favorittips kring tidsplanering:
Ett av mina favorittips för tidsplanering är en person som jag kom i kontakt med som hade för vana att skriva in ett block på två timmar varje vecka i sin kalender som han döpte till VFSH. Detta syntes i den gemensamma kalendern på jobbet och kollegorna vittnade om hur de inte vågade boka in något annat i hans kalendern då den där VFSH-tiden så mäkta viktig ut.
Ingen vågade sig heller på att fråga vad förkortningen stod för utan antog helt enkelt att det var något utomordentligt viktigt som dolde sig bakom den förkortningen under devisen "ju fler bokstäver i förkortningen, desto viktigare var den troligen".
Det visade sig senare att hans förkortning stod för "Vad F-n Som Helst". Genom att planera in denna tid i sin kalender så gav personen i fråga sig själv möjlighet att ägna de två timmarna åt just vad f-n som helst. Det kunde vara att städa skrivbordet, vila en stund eller att slutföra något projekt som behövde lite extra uppmärksamhet, men det gav honom ett utrymme att regelbundet hinna med sådant som annars skulle bli liggande på grund av en överbelamrad kalender.
Vad du får ut av utbildningen är upp till dig
Försvarshögskolans utbildningskoncept skapar bra förutsättningar- men det som avgör om UGL-kursen kommer att överträffa dina förväntningar är vad DU tar med dig in i upplevelsen i form av öppenhet, nyfikenhet och mod.
"Klockren. Bra förutsättningar för upplevelsebaserad inlärning skapades med upplägget, kursmaterialet och handledningen. Resten är upp till dig!"
(Magnus E 13 maj 2013)
Vad vill du lära dig mer om kring ditt ledarskap? Hur brukar du fungera i grupper? Vill du växa? Prova nytt?
Här kan du läsa mer eller hitta UGL-kurser över hela Sverige.
Hantera förändringar eller se på dem från en annan synvinkel
Något inträffar. En förändring som påverkar dig. Något som du kanske i första anblicken bedömer som en negativ händelse. Du kanske förlorar ditt jobb som du haft i många år, du kanske har glidit isär från din äldsta vän som du känt sedan barndomen eller liknande.
Hur går dina tankegångar nu?
Den första tanken är kanske rädsla och smärta. Du förlorar något du håller av. Det gör ont att inte ha det som du är van vid och ditt jobb kanske gav dig en känsla av stolthet, kompetens, att vara behövd osv, medan vänskapen gav dig känslor av att vara älskad för den du är, att kunna vara öppen, att få råd och stöd.
Nu försvinner alla de där positiva sakerna i ditt liv. Vad tänker du i nästa steg?
"Om du inte gillar någonting, ändra det. Om du inte kan ändra det, förändra sättet du tänker på det - Mary Engelbreit. "
Hur du tänker i nästa steg är avgörande
- Du kan välja att se på det att du förlorat ditt jobb och vara rädd för att aldrig hitta ett lika bra jobb igen, du upplever att det finns brist på liknande jobb i världen. Du kan välja att se att du förlorat en vän och du är rädd att du inte kommer att uppleva likadan vänskap igen, eller att du känner motvilja till att börja om med en ny vänskap.
- Du kan sysselsätta din hjärna med att fundera över orättvisan här i världen. Du undrar över varför sådana här saker alltid händer dig. Att du på något vis är förföljd av otur vad gäller jobb eller att du alltid förlorar dem du håller av.
- Eller så kan du välja att se på det som att en dörr stängdes och något nytt och gott kommer att komma ut ur det hela. Du kan välja att känna tillit till att det kommer att ordna sig och en ny dörr kommer att öppnas för dig med nya möjligheter, eller nya vänskaper som du inte vet om ännu. Att se det som ett avslutat kapitel och att ett nytt kapitel tar vid.
- Eller så kan du välja att se på situationen med känslor av tacksamhet. Att ta dig tiden att reflektera över den tid som varit och tacka för att du fått vara delaktig i dessa situationer. Att känna tacksamhet för all den tid du fick med din goda vän och hur ni utvecklats tillsammans. Vara tacksam för allt du och dina kollegor varit med om under dessa år och hur ni vuxit tillsammans genom kriser, konflikter och fartfyllda uppdrag.
- Du kan se det som en möjlighet, kanske var det där avskedandet precis det du behövde, för att du skulle få en blåslampa där bak och ta dig samman för att hitta ett arbete där du kommer mer till din rätta. Eller skapa en egen verksamhet kanske till och med.
Eller kanske var det bra att vänskapen rann ut i sanden, för att du skulle ta dig ur en relation som ni båda växt ur, för att skapa plats för nya relationer där du kan få blomma på nytt, där ingen har fastnat i roller från barndomen och där det finns plats att odla nyupptäckta intressen tillsammans. - Eller så kan du reflektera över hur du kan få känna de där känslorna av stolthet, kompetens, öppenhet eller kärlek på andra sätt. Av andra människor. I andra situationer. Genom en ny hobby, genom att vidareutbilda dig, genom att knyta an till nya människor?
Var och en ser på dessa situationer på olika sätt. Och det kanske pendlar lite från dag till dag beroende på dagsformen.
Men vi vill uppmana dig att ta tillfället i akt och notera vilka känslor som väcks i dig när du är med om en förändring nästa gång.
Fundera över: Hur kan du välja att se annorlunda på förändringar i ditt ledarskap och ditt liv?
Hur kan du gå från ett problembaserat tänkande fullt av tankar som sätter dig i en offerroll där du tycker synd om dig själv, där det finns rädslor, där du sparkar bakut för att du inte vill- till ett möjlighetsbaserat? Vilka faktiska möjligheter finns det i det här läget?
Det handlar inte om att skyffla oro under mattan, utan att se på den krassa verkligheten såsom den är och göra det bästa möjliga av den.
I de möjlighetsbaserade tankarna finns en stor kraft, i det problembaserade tas det kraft från dig genom ältandet och de oproduktiva tankarna.
Ofta är det svårt att få helikopterperspektiv på sina egna problem då man är så känslomässigt bunden i dem.
Tänk efter: Hur skulle en vän säga till mig i detta läget?
Skulle hen verkligen säga: Åh nej, du har förlorat jobbet. Du kommer aldrig att få ett nytt!
Nej knappast.
Var din egen peppande vän, om du inte har möjlighet att få dryfta dina problem med någon utestående just nu.
Ta kommandot över ditt eget liv och bestäm hur du ska må, oavsett omständigheter.
"Det viktiga är inte hur man har det, utan hur man tar det" som det var någon klok person som sa en gång.
En minut för bättre feedback
Vi skickar med dig ett kort videoklipp där Markus Amanto delar med sig av vilka 3 frågor du ska ställa dig innan du ger feedback till dina medarbetare
Här kan du som är intresserad läsa mer om Markus eller boka in honom på en föreläsning kring ledarskap och relationer.
Kan du sudda i Att-Göra-Listorna??
Har du haft den där känslan av uppgivenhet när du kikar på din Att-Göra-Lista och undrat varför du aldrig lyckas bocka av allt och känna att du är klar - en gång för alla?
Det kan bero på att du har stoppat in för många saker där, som du orimligen hinner med under en vanlig arbetsdag.
Eller att du har svårt att prioritera det som verkligen är viktigt dvs det som verkligen spelar stor roll för slutresultatet.
Det kan också bero på att du stoppar in saker i listan som är avklarat på såväl 5 minuter, 1 timme som 10 timmar?
Eller att du inte räknar med ställtiden, mailavbrotten, telefonsamtalen och semestertider, dvs avbrott som stör din koncentration när du fokuserar på en uppgift eller som hindrar dig från att kunna bli klar.
4 frågor för mer meningsfulla Att-Göra-Listor
Ta fram din lista och fundera över var och en av uppgifterna du har på din agenda idag:
- Ska uppgiften göras alls?
Är den här uppgiften verkligen viktig för slutresultatet/kortsiktiga mål/långsiktiga mål eller visionen? Vad händer om uppgiften inte blir gjord?
Om du kommer fram till att uppgiften inte gagnar ett mål eller ett viktigt slutresultat, fundera över om du kan sudda ut uppgiften. Våga ta bort oviktiga saker som kanske bara hängt med i listorna från dag till annan, utan att du funderat över om omständigheterna ändrats. Eller uppgifter som andra gett dig, där du inte känner till syftet till att du fått uppgiften. Det kan fortfarande vara så att uppgiften är viktig, men om du inte vet varför den är viktig så är det svårt att utföra den på rätt sätt, så se till att ta reda på syftet och målet. - Hur lång tid tar det att göra?
När du skrivit upp tiden - lägg på 1/3 i tid. Människor tenderar att vara tidsoptimister och dessutom tro att vi får sitta ifred med uppgiften utan avbrott.
Går uppgiften på 5 minuter är det bättre att göra den medsamma än att skriva upp i listan och följa upp från dag till dag. Tar det mer än en dag, sätt upp det i en projektlista istället för bättre översikt och bestäm vilka delar av projektet du ska hinna med idag och vilka uppgifter det innebär för din att-göra-lista. - Om jag inte hinner klart- vad gör jag med uppgiften då?
Ska uppgiften läggas till morgondagens lista? Ska uppgiften delegeras? Ska uppgiften modifieras- den kanske inte kunde utföras på det sätt du tänkt.
Var försiktig med att bara föra över överblivna uppgifter till morgondagens lista av gammal vana. - I slutet av dagen- vad säger jag till mig själv då?
När du är klar för dagen, vad är det du kommer att uppmärksamma? Vi vågar lova att om du kontrollerar listan och ger dig själv en klapp på axeln för allt du faktiskt åstadkom i form av planlagda, signifikanta uppgifter- istället för att sucka över allt du inte hann med - så kommer du känna dig mer stolt och kan gå hem med en känsla av tillfredsställelse.
Distanskurs enligt din inlärningsstil
"Ett enkelt verktyg att använda med olika alternativ som tilltalar mig. Läsa, lyssna, se, sammanfattning. Jag lär bäst genom att lyssna, så videoinspelningarna tilltalar mig. "
(Eva E påbörjade sina distansstudier inom LEDARSKAPSSKOLAN i januari 2014)
Vi har anpassat våra distanskurser i ledarskap så att de innehåller såväl text, ljudfiler som videofilmer för att de ska passa de flesta inlärningsstilar. Vilken är din inlärningsstil?
Meningsfullhet - hur skapar jag det?
Ledare som vill skapa produktivitet på arbetsplatsen gör klokt i att se till att skapa mening för medarbetarna. Du som chef sätter ramarna i vilken medarbetarna kan röra sig, men sedan vill det ju till att medarbetarna är de som är själva meningsskaparna, dvs sätter sig själva i sitt sammanhang och känner om tjänsten känns meningsfull utifrån deras egna tankar och ideer kring hur arbetet ska vara.
Känner medarbetaren att alla så kallade hygienfaktorer är på plats, såsom lön, förmåner, arbetstid, arbetsplats och sådant som bara ska fungera, så är det "det där andra" som kommer avgöra om medarbetarna trivs på sitt jobb. Ju fler som uppfattar sitt jobb som meningsfullt, ju mer produktivitet, ju mindre personalomsättning och kanske kan det också leda till färre konflikter?
6 praktiska tips för mer mening
- Lär känna dina medarbetare och ge dem arbetsuppgifter där de får utmanas i lagom dos, vilket är väldigt individuellt.
- Känner de att deras arbetsuppgifter är viktiga för den stora helheten, att arbetsuppgifterna är i samklang med företagets mission?
- Ge medarbetarna möjlighet att vara en del i ett sammanhang; så som en projektgrupp, ett team, ett kompetensområde eller om så bara tillhöra festkommittén.
- Att kunna påverka sin arbetssituation i det lilla och det stora är viktigt. När beslut ska fattas - visa att medarbetarnas röst räknas. Ge medarbetarna handlingsutrymme. Små beslut som inte rör så stora pengabelopp kan säkert medarbetarna fatta själva. Det ger en känsla av tillit, och du spar tid som chef om du inte behöver vara med i samtliga beslut.
- Skapa en tillåtande atmosfär där medarbetarna känner sig trygga nog att kunna vara sig själv och uttrycka sin åsikt.
- Arbeta med visions- och värderingsarbete inom organisationen. Har medarbetarna möjlighet att i sin tjänst arbeta i enlighet med sina egna värderingar ökar chansen för att de upplever mer mening i sin tjänst.
Mer i samma ämne
Bristande engagemang leder till sabotage? (Veckans Ledarskapstips nr 26. Om hur du kan öka engagemanget i organisationen).
"Mellanmänsklig utveckling"
"En spännande resa på flera plan, mentalt, känslomässigt, mellanmänskligt som har gett mig bestående djupare och bredare insikter både om mig själv och andra.(Sabina S gick sin UGL kurs 27 juni 2012).
Vill du också ta ett djupdyk i höst och skapa dig insikter om dig själv och andra?
Här hittar du över hundratalet kursstarter i UGL över hela Sverige.
Avkopplade semesterfirare genom tydliga ramar
Som chef är det viktigt att skapa ramar för medarbetarna, speciellt inför stundande semestertider.
För att medarbetarna ska kunna känna att de helt kan slappna av under sin välförtjänta period av kroppslig och själslig vila kan du tänka på följande:
Tydliga ramar inför semestern
- Hjälp att prioritera
Vad är viktigt att hinna med innan semestern? Vem kan ta över vissa arbetsuppgifter? Vad kan vänta till i höst? Du som sitter med den långsiktiga planen har kanske lättare att se vilka kunder, vilka projekt och vilka arbetsuppgifter som måste tas om hand. - Inga nya projekt
Påbörja inga nya projekt innan semestern, utan försök bli klar med det som ligger på vars och ens bord först. Ha inga viktiga deadlines under semesterperioden och var tydliga mot kunderna att det tyvärr inte går att skicka medarbetare på möten utomlands mitt i semestern. - Riktlinjer för kontakt under semestern
Har ni bestämt om det är okej att ringa varandra under semestern? Anses det godkänt att inte ta med sig sin jobbtelefon till stranden? Måste man läsa av mailen varje kväll? Vad gäller egentligen? Om det är luddigt och både medarbetarna och cheferna gör lite som de vill och känner, smyger sig ofta ett dåligt samvete på vare sig det är du som ringt upp och stört mitt i familjens festligheter eller om det är du som inte haft möjlighet att svara då täckning saknades i sommarstugan. - Möten bara för överlämning
Kläm inte in några möten som bygger på "att-göra-innan-semestern-högen". Håll mötena korta och endast för överlämning eller statusuppdatering innan någon går på semester.
Mer i samma ämne
Uppkopplad eller avkopplad? Öva på att koppla ned i tid, för en mer avslappnad semester. (Veckans Ledarskapstips nr 10).
