8 minuter om att nå fram till sina medarbetare
Vi skickar med dig ett videoklipp där Markus Amanto delar med sig de tre faktorer som påverkar ditt ledarskap: Kontakt med dig själv, Kontakt med andra och Påverka andra
Här kan du som är intresserad läsa mer om Markus eller boka in honom på en föreläsning kring ledarskap och relationer.
Din effekt på andra människor
"Den effekt du har på andra människor, är din värdefullaste valuta i livet" (Jim Carrey)
Ovanstående var en del av ett längre tal som skådespelaren Jim Carrey gav till en avgångsklass i USA. I denna veckas ledarskapstips tipsar Markus Amanto om att lyssna in hur du påverkar dina medarbetare:
Jag tänker att citatet ovan är än mer sant för dig som ledare. Ledarskap i mitt sätt att se det, handlar om påverkan. Om du vill påverka, då vill du utöva ledarskap.
Så den effekt eller påverkan du har på andra människor är kanske också din värdefullaste valuta som ledare. Är du medveten om vilken påverkan du har på människorna i din omgivning?
En nyligen gjord studie visade att en majoritet av cheferna i undersökningen ansåg att de ägnade i snitt 40% av sin tid till att ge medarbetarna feedback. När medarbetarna tillfrågades visade det sig att den verkliga siffran i feedbackgivande låg på mindre än 2% av tiden. Så cheferna tyckte att de ägnade omfattande tid till att ge feedback, men det upplevdes inte som feedback av medarbetarna.
Det får mig att osökt undra hur mycket tid chefer och ledare ägnar åt det omvända, det vill säga att aktivt efterfråga feedback om hur deras medarbetare uppfattar dem och deras påverkan.
Hos chefer som går de ledarskapskurser vi erbjuder, är detta den allra vanligaste förväntan de har på kursen: att de önskar att få veta hur de uppfattas av andra och hur de påverkar andra som ledare.
Lyckligtvis behöver vi inte åka på kurs för att få reda på det, utan det kan vara så enkelt som att boka in en tid med en av dina medarbetare, sätta er ner tillsammans och förklara:
"-Jag har satt upp ett mål om att utvecklas mer som ledare och jag skulle vilja ha din hjälp med det. Skulle du vilja hjälpa mig genom att berätta vad du uppskattar av det jag gör i mitt ledarskap och vad du upplever att jag skulle kunna förbättra?"
Så dennas veckas tips: Bejaka den modiga delen i dig själv och skapa aktivt tillfällen för att få feedback från dina medarbetare om hur du påverkar dem.
Källa:
Om du vill lyssna till Jim Carreys tal i sin helhet som är en salig blandning av humor och tänkvärda förhållningssätt till livet: Full Speech: Jim Carrey's Commencement Address at the 2014 MUM Graduation
Känner du dig själv som ledare och gruppmedlem?
"Den gav mig riktigt bra insikt i hur jag uppfattas som person och många verktyg att arbeta vidare med på hemmaplan i de olika grupperna där jag är både ledare och gruppmedlem. Utbildningen har gett mig mer självförtroende när jag kliver in i en ny grupp."
(Ulrika N, gick sin UGL den 4 november 2013)
Vill du uppleva, upptäcka och utveckla dig som ledare är UGL kursen för dig.
Nu finns över 200 UGL-kurser upplagda i kalendariet.
Semesterhjärna är ett sundhetstecken
Efter långa, sköna semesterveckor kommer här tipsen för att komma igång på jobbet igen:
Genom att strukturera upp de första veckorna, prioritera rätt och inte lyssna till gnäll, kommer du snabbt upp på banan.
Tips för en effektiv jobbstart
Börja mitt i veckan
Börja en tisdag eller onsdag, så känns första jobbveckan lite kortare.
Prioritera
Vilka mail är viktigast? Vilka uppgifter? Finns det några uppgifter som ska delegeras eller mail som ska vidarebefordras för att uppgiften hör hemma hos någon annan? Vad är bråttom och vad kan vänta?
Om jag lägger ned tid och kraft på att slutföra en uppgift, måste jag först utvärdera om denna uppgift är viktig för slutresultatet/kunden/målet eller inte. Ofta tenderar vi att lägga tid på sådant som är bråttom, oavsett om det är viktigt eller inte.
Rangordna och beta av det som är:
1. Viktigt och bråttom.
2. Viktigt, men inte så bråttom.
3. Inte så viktigt, men bråttom.
4.Inte så viktigt och inte så bråttom.
I vissa fall kan nummer 4 strykas, om insatsen inte bidrar till ett bättre slutresultat eller en bättre kundupplevelse.
Mötesfritt
Försök att hålla åtminstone den första veckan mötesfri. Är du ledare behöver du säkerligen göra avstämningar med din personal, men håll dem korta och med mycket fokus så att det mest väsentliga snabbt blir avklarat.
Tänk på att även ge dina medarbetare en chans att landa i sitt jobb igen och boka inte upp dem de första dagarna, om det inte är helt nödvändigt.
Starta upp långsamt och sänk kraven
Kanske har du glömt både inloggningsuppgifter och pin-kod till telefonen, samt alla lösenord för webbverktygen du använder?
Ingen fara, det är ett sundhetstecken på att du lyckats släppa tankarna på jobbet under semestern. Hjärnan behöver tid på sig att varva upp igen och du kan inte vara lika effektiv och strukturerad som innan du gick på semester. Det är ok att skylla på "semesterhjärna" de första dagarna.
Många pauser
Många korta pauser under hela arbetsdagen botar eventuell trötthet och jetlag. Man behöver inte åka utomlands för att få jetlag, det räcker med en rejäl tidsskillnad av att plötsligt kliva upp 3 timmar tidigare om morgnarna, för att drabbas av detta tillstånd. Det sägs att det tar en dags anpassning för varje timme man förskjutit.
Lyssna inte på gnäll
På en arbetsplats finns det ofta gnällspikar som himlar med ögonen och suckar över vad tråkigt det är att börja jobba igen. Försök slå dövörat till.
Känner du däremot igen dig i känslan och inte känner att du är motiverad att börja arbetet igen- reflektera över vad det är med just din situation som kan förbättras. Försök se på det konstruktivt: Vad kan du göra idag, för att förbättra din arbetssituation under hösten?
Mer inför en fokuserad, fartfylld höst:
Viktiga frågor för personlig tillväxt
Kan du sudda i Att-Göra-listorna?
Vilka inre energislukare har du skapat? Vilka inre energislukare har du skapat?
Skapa bättre relationer
"Riktigt bra och intressant. Markus verkar genuint intresserad av sina medmänniskors bättrande."
(Deltagare på föreläsning om ledarskap)
Markus Amanto är en erfaren utbildare och föreläsare som håller föreläsningar som är interaktiva och engagerande, som varvar humor med allvar och som förmedlar kunskap och metoder som går att omsätta direkt i vardagen, med exempel tagna av egna och andras erfarenheter.
Läs mer om Markus Amanto och vad du kan få uppleva under en föreläsning.
Skapa förutsättningar istället för att leverera färdiga lösningar
- Tänk dig en by vid havet fylld med hungriga människor. Om du ger dig ut och fångar fisk som du sedan ger åt dem, så har de mat för dagen. Om du istället lär dem att fiska så har de mat för livet, menar Markus när han här delar med sig av sina erfarenheter kring ledarskap;
Många ledare fastnar i min erfarenhet i fällan av att ge sina medarbetare fisk, det vill säga färdiga lösningar. Jag tror att det delvis bottnar i att vi får för oss att vi är mer effektiva och spar tid om vi kastar ur oss ett färdigt svar. Istället för att som i alternativ två ta oss tiden att utbilda våra medarbetare vilket ökar deras kompetens och möjliggör att de nästa gång inte behöver komma till dig utan kan ta fram lösningen själva.
Det finns en tredje möjlighet gällande den hungriga byn vid havet och det är här som den verkliga magin sker. Istället för att fånga fisken eller lära byborna att fånga fisken, så skapar vi förutsättningarna för att de själva ska lära sig att fiska. Om vi gör det så ha de både mat för livet och självkänslan av att de klarade av det själva.
Självkänsla är en av de viktigaste tillgångarna i en organisation eller grupp. Om du som ledare kan bidra till att öka dina medarbetares självkänsla kommer du att lägga grunden för en öppnare kommunikation, högre tillit och effektivare konflikthantering.
Du frigör dessutom din egen tid då du stärker dina medarbetares självkänsla och förmåga att hantera problem. Då behöver den inte komma till dig varje gång, sökandes färdiga lösningar. De lär sig att se problem som möjligheter till utveckling och växande.
Stöd medarbetaren med ett coachande förhållningssätt
Nästa gång en medarbetare kommer till dig sökandes en färdig lösning, tänk efter om det inte är mer effektivt på längre sikt att du tar dig några extra minuter med att stödja din medarbetare i att till exempel:
- Tydligt definiera problemet (Nu-läge)
- Klargöra vad de önskar istället (Önskat läge)
- Se vilka hinder som existerar mellan dessa två
- Hitta vilka lösningar och resurser som finns tillgängliga för att hantera dessa hinder
Att ställa frågor är ett av ledarens viktigaste verktyg. Använd detta coachande förhållningssätt för att skapa förutsättningar istället för att leverera färdiga lösningar så skapar du nya möjligheter både för dig och dina medarbetare.
Så veckans tips: Ta dig tid att skapa förutsättningar genom att använda utforskande frågor istället för att fastna i att alltid leverera färdiga lösningar.
Källa:
Mer om Markus Amanto och de föreläsningar han håller kring ämnet ledarskap och relationer.
Bli en bättre ledare- hemifrån
Har du svårt att komma ifrån?
Men vill ändå utvecklas i ditt ledarskap?
Då är distansutbildningarna inom LEDARSKAPSSKOLAN något för dig!
Studera var du vill, när du vill och hur du vill - websajten är utvecklad för både dator och olika mobila enheter.
Är du ny som chef eller vill du fördjupa ditt ledarskap?
Du kan välja mellan flera olika kurser, beroende på hur mycket stöd du önskar i din ledarskapsutveckling.
Exempelvis Ny som Chef, Fördjupat Ledarskap eller Leda Sig Själv.
Vi har anpassat våra distanskurser i ledarskap så att de innehåller såväl text, ljudfiler som videofilmer för att de ska passa de flesta inlärningsstilar. Vilken är din inlärningsstil?
Känner du dina medarbetare?
Ett av de råd som Markus ofta återkommer till är att som ledare satsa tid på relationerna på arbetet.
Såhär tänker han om detta:
Småprata ofta och mycket. Småprat har en stark relationsbyggande och teamstärkande effekt.
Ta dig därför tid att småprata med dina medarbetare regelbundet.
Småprat innebär att prata om saker som inte direkt rör jobbet så lämnar frågor om det pågående projektet eller en hägrande deadline därhän, och fråga istället hur deras hund mår, hur det går med deras fritidsintressen (vilket ju förutsätter att du även tagit dig tid att lära dig vad deras fritidsintressen är...) eller hur det gick för deras favoritlag i helgen.
Det behöver inte vara så avancerat, en kort pratstund på 2-3 minuter var eller varannan dag där du stannar upp och verkligen är genuint intressant av din medarbetare gör underverk för tilliten och effektiviteten i samarbetet.
Det sägs att då Moder Teresa skulle hålla ett tal på en ledarskapskonferens, så klev hon upp på podiet och berättade att hon skulle ställa två frågor när det gäller ledarskap: " Känner ni de ni leder? Tycker ni om dem?" Med denna fundering lämnade hon åhörarna och klev ner igen.
Även om vi inte lyckats hitta källan till detta uttalande, så finns det ett litet guldkorn att ta till sig från denna sedelärande historia. Att en ledare känner sina medarbetare och dessutom tycker om dem, främjar den psykosociala miljön på arbetsplatsen.
Ett sätt att lära känna sina medarbetare, är genom småpratet. Det där med att tycka om medarbetarna, är en helt annan historia och ett helt annat ledarskapstips. Vi återkommer i ämnet!
Källa
Läs mer om Markus Amanto och de föreläsningar han håller kring ledarskap och relationer
Studera ledarskap på din semesterort
"Mycket värdefull och användbart i mitt arbete som skolledare. Just nu sitter jag på min terass i Spanien och arbetar utifrån delar i Ledarskapsskolan. Skönheten ligger i enkelheten".
(Christel, påbörjade studierna februari 2014)
Läs mer om distansstudier i ledarskap - LEDARSKAPSSKOLAN.
Viktiga frågor för personlig tillväxt
När du nu äntligen har lite tid för att inte bara prestera, utan också faktiskt andas ut och landa lite i din egen kropp och i dina tankar, vill vi skicka med dig lite reflektionsfrågor som förbereder dig för en höst där du kommer att växa som ledare och som människa.
Reflektera över din roll som ledare
- Vad var det bästa som hände under våren?
Och varför var det det bästa? Vad kände du att det gav? Kan det återskapas - hur? Om det inte kan återskapas, vilka var omständigheterna runt detta som gjorde att det blev så himla bra? - Vad var bottennappet under våren?
Och varför valde du ut just denna situation? Vad lärde du dig av detta? Hur kan du undvika att det händer igen? Vad behövs av dig och av andra för att det inte ska bli så? Hur ska du se till att du och dina medarbetare får rätt förutsättningar för att det undvikes? - Inom vilket område växte du allra mest?
Och till vilka situationer hade det en koppling? Till de positiva eller negativa händelserna? Hur togs denna tillväxt emot av din omgivning? Var det någon som noterade detta? Noterade du detta när det hände eller är det något du bara reflekterar över nu? Om du inte noterade detta förrän nu, vad tror du att det beror på? Finns det i så fall något du kan göra annorlunda, för att lägga märke till din personliga utveckling kontinuerligt? - Vilka överdrivna styrkor vill du jobba med i höst?
Så låt säga att du har några positiva egenskaper som t ex du är lyssnande, empatisk, drivande, målinriktad eller teamfokuserad. När kan du se att denna styrka kan bli lite överdriven, så att det upplevs som negativt?T ex att du är för lyssnande vilket leder till att du lyssnar in precis varenda en/att du inte kan stå för en avvikande åsikt/har svårt att fatta beslut för att du tar hänsyn till alla och att ni därför missar målet.
Fundera över hur du kan tona ner denna positiva egenskap som kommer an lite för starkt ibland? Finns det vissa situationer, personer, omständigheter som gör att denna positiva egenskap dyker upp lite för överdrivet ? Vad kan du själv förändra hos dig själv, vad kan du be om hjälp med, vad kan du förändra i i din omgivning för att inte trigga igång detta? -
Vad tar du till dig från den feedback du fått?
Har du fått feedback av dina medarbetare under våren? Om ja, vilka feedbacktillfällen lämnade ett stort intryck hos dig? Vilka bestod av riktiga pärlor och vilken feedback förstod du inte? Vilken feedback ville du inte kännas vid och varför?
Om du inte fått feedback, vad kan det bero på? Kan du be om mer feedback? Har ni en feedback-kultur inom organisationen, eller kan ni skapa det?
Mer i samma ämne
Utvecklingssamtal med sig själv (Veckans Ledarskapstips nr 17)
Några ord om att Ta emot feedback ( LedarskapsMagasinet 2010 nr 2)
Är det kattguld du hittat? Om vikten av feedback. (Veckans Ledarskapstips nr 45)
