Ledarskapsutbildning som du aldrig upplevt den förut
"Jag vill tacka för en väldigt annorlunda men fantastiskt intressant upplevelse. Jag fick nya perspektiv hur en grupp kan fungera i olika miljöer och forum."
(Patrik B gick sin UGL 3 februari 2014).
Här hittar du det samlade UGL-utbudet med nära 150 kursstarter över hela Sverige, från Abisko i norr till Skanör i söder.
Läs mer om vad du som ledare lär dig på en UGL-kurs, kring grupprocesser, ditt ledarskap och din förståelse för hur du fungerar. Denna upplevelsebaserad kurs ger dig självupplevda erfarenheter.
Hur skapar man lyckliga medarbetare?
Det finns framgångsrika entreprenörer som har en tanke om att medarbetare som är lyckliga på sin arbetsplats, skapar mer effektiva, mer kreativa och mer produktiva företag. Och de verkar ha hittat ett guldkorn.
"Det är ingen som säger hur länge vi ska stanna på kvällen. Vi stannar för kärleks skull."
Orden är från en av medarbetarna på Ricardos Semlers företag där medarbetarna själva sätter upp sina mål, arbetstider och t o m lön. VD:n själv syns sällan till på kontoret, han har full tillit till att medarbetarna gör sitt allra bästa, utan att han behöver kontrollera dem.
Har du funderat över hur just du kan göra dina medarbetare lite lyckligare? Här är några idéer.
Så blir dina medarbetare lyckliga
- Självstyrande
Medarbetarna är inte del i ett större sammanhang. De är sammanhanget. De är företaget. De får och tar ansvar. De lägger upp sitt arbete och sin lön. De driver vidare företaget i samma anda och filosofi utan att vd:n behöver närvara.Blir det en vinst i företaget så får medarbetarna del av vinsten. Alla får lika mycket. Oavsett vad de har för position.
Vem tänker såhär: Ricardo Semler, Semco
-
Ta reda på motivationen, hos dig och andra
Vad är det som driver dig, vad är din ambition?
Är du engagerad, kommer det smitta av sig på din omgivning.
Ta också reda på detsamma hos dina medarbetare och kollegor. Fråga.
För att medarbetarna ska kunna arbeta utifrån deras motivationsfaktorer och deras ambition inom organisationen, är det viktigt att utforma deras arbetsuppgifter kring dessa drivkrafter. Detta ger kraft och engagemang som gör att ni tillsammans kan utföra stordåd.Vem tänker såhär: Richard Branson, Virgin
-
Anställ bra människor och lämna dem ifred
"Jag hatar konceptet med att hantera människor. Jag gillar inte när andra säger åt mig vad jag ska göra, så jag kan inte heller tala om för andra vad de ska göra. Jag försöker medvetet anställa personer som verkligen är självmotiverade och bra på det de gör, och sen lämnar jag dem ifred".När det är riktigt fint surfväder, bjuder han även med medarbetare att komma ut och surfa med honom utanför hans hus vid kusten.
Vem tänker såhär: Yvon Chouinard, Patagonia.
Mer i samma ämne
How employee freedom delivers better business (CNN om Google och SAS)
Wise Happiness 2014 - en undersökning om vad som driver lycka (Wisegroups Happiness Rapport 2014)
Lycklig lönsamhet (synopsis av boken "Lycklig lönsamhet. Om att bygga stark företagskultur" av Marie Alani & Helena Timander )
Creating Sustainable performance (Harvard)
Källor
Lyckat ledarskap (Videoklipp på UR, 50 minuter) om Ricardo Semler, Semco ( Se den nu. Den är bara tillgänglig på URs hemsida t o m 16 februrari 2014).
The way I work ( Inc Magazine. "The Way I Work: Yvon Chouinard, Patagonia")
Business lessons from a mega-entrepreneur , Richard Branson
"Utbildningen gav direktresultat"
"Jag tycker den var bra och lätt att förstå och exempel som man kunde relatera till. Jag har börjat tänka på andra sätt och direkt se resultat i hur jag får fram information eller blir bemött. Jag blev överraskad i hur mycket det gick att koppla utbildningen till privatlivet och förhållandet med min fru. Jag fick flera aha-upplevelser under utbildningen och kunde knyta an till vardagshändelser."
(Mårten, påbörjade studierna sept 2013)
Vill du också utvecklas i ditt ledarskap? Distansutbildningarna inom LEDARSKAPSSKOLAN -vi vågar garantera goda resultat!
Får man gråta på jobbet?
Vissa experter säger att man inte ska släppa garden och släppa medarbetarna så nära inpå dig som chef genom att gråta eller prata om för personliga saker.
Medan andra psykologer menar att arbetsmiljön blir mer sympatisk, familjär och att medarbetarna kan slappna av bättre om de vet att även chefen bara är människa och att kulturen handlar om att någon fångar upp dem om de faller igenom. Att de sociala nätverken inom organisationen stöttar den som har det jobbigt.
Den här artikeln utgår inte från att något förhållningssätt är rätt och det andra automatiskt är fel. Vi vill bara ge dig några reflekterande tankar och förhållningssätt. Här får du tipsen om vad gråten kan lära oss och hur vi kan hantera känslor i ett skarpt läge.
Ett sätt att hantera känslosamma lägen på jobbet
- Be att få gå ifrån
I en situation där känslorna sätts i svallning - ursäkta dig och gå ifrån en stund.
Gå in på badrummet, drick ett glas vatten, andas eller spola kallt vatten i ansiktet.Det kan vara klokt att ta en timeout, både för dina medarbetare såväl som för dig.
För din del: Tårarna kan dra med sig ett helt känslotåg, där du får svårt att sortera bland intrycken. Då är det svårt att sätta ord på det du vill, med styrka, och tårarna riskerar underminera dina ord. Detta är särskilt förödande när tårarna egentligen är ett uttryck för konflikter och kanske undertryckt ilska.
För omgivningen: Gråten påverkar. Det väcker känslor hos dina medarbetare.
De kan ha svårt att veta hur de ska förhålla sig till dina tårar. Medarbetarna kan av rädsla ta tillbaka det de sagt, tystna eller lämna rummet, då de inte vet vad de ska säga eller göra.
De kanske känner ett behov av att trösta dig, eller känna ett tvång att krama om dig som de egentligen inte känner sig bekväma med.
Att få tröst när det egentligen är helt andra känslor i omlopp, såsom ilska, blir helt fel.Då är det bättre att gå ifrån och sortera bland intrycken på egen hand.
- Klarsynthet
Fråga dig själv varför du reagerar känslomässigt på det inträffade.Var det något i tonfallet?
Vilka tidigare erfarenheter av denna person spelar in?
Påminner det om någon tidigare situation som du kopplar samman?
Får detta långtföljande konsekvenser?
Väcker detta oro?
Är du i ett instabilt läge känslomässigt överlag?
Känner du dig stressad?
Har du det jobbigt hemma just nu?
Har du hållit inne med gråten en längre tid?
Är du en känslomänniska och har alltid haft nära till tårar av glädje, empati och sorg?Försök gå till känslan och behovet bakom tårarna.
Vad är den egentliga, primära känslan? Är du arg, besviken, kraftlös, rädd, ledsen, förvånad, orolig eller sur?Ibland får vi t ex som barn lära oss att vissa känslor inte är okej. Att det är mer okej att gråta, än att visa ilska. Då kan det vara tårarna som kommer först, naturligt, fast du egentligen är arg.
Fundera sedan över: Vilket behov hos dig är det som inte blir mött?
- Återkom
Återkom till personen.
Förklara, utan att bli för personlig, att situationen väckte starka känslor, men att du är mån om att lösa detta tillsammans.Ibland behöver du vara modig, stå upp för dig själv och ge feedback på det du upplevde i situationen om det är så att du känner dig besviken eller har blivit sårad. Använd jag-budskap för att avväpna konflikten.
- Hantera mera
Reflektera över ditt agerande senare på kvällen när du kommit hem. Får du några fler ledtrådar?
Kroppen använder gråten som en ventil, för att släppa på spänningar som du haft, så det duger inte att bara lägga locket på och hitta avledningsmanövrar. Det är då tårarna byggs på hög och riskerar att spräcka fördämningar vid minsta motgång. - Ta hjälp
Tveka inte att ta hjälp om situationen är dig övermäktig.
Du kanske håller på att gå in i den berömda väggen, eller så behöver du bara någon att prata av dig en stund med...
PS- denna snabb-fix gäller såklart inte vid kriser, vare sig personliga eller arbetsrelaterade kriser.
Då gäller helt andra tillvägagångssätt: LedarskapsMagasinet 2011, nr 5 - om krishantering.
Vidare läsning
Vad ilskan lär oss (Veckans Ledarskapstips nr 64).
Fråga psykologen - Känslig ( Netdoktor.se)
Du får gråta på jobbet (Tidningen Kollega)
Högkänsliga pejlar in vågor i luften (artikelserie om Högkänslighet). (Svenska Dagbladet)
Sammanfattning om Konflikthantering (smakprov ur distanskursen Ny som Chef. LEDARSKAPSSKOLAN).
Jag-budskap, feedback och konflikthantering (Veckans Ledarskapstips nr 28)
"Bättre ledare, pappa och man"
Ibland får vi såna där utvärderingar, som värmer hjärtat lite extra.
Som den här, som vi rotade fram ur arkivet:
"Den bästa kurs jag varit på.
Jag fick en ny syn på hur viktigt det är med olika personligheter i en grupp. Jag tror att jag blivit en bättre ledare, pappa och man".
(Lars B deltog i UGL kurs 2 maj 2011).
Vill du upptäcka nya delar av dig? Vill du uppleva hur du agerar i grupp? Vill du veta, på riktigt, hur du upplevs som ledare? UGL, Utveckling av Ledare och Grupp, kan ge dig svaren du söker.
I kalendariet finns närmare 200 UGL-kurser upplagda för hösten 2014 och våren 2015.
Lyckas med personlig förändring i höst
Höst brukar ofta betyda förändringar.
Vi har haft tid på oss att fundera över hur vi egentligen vill ha det, när vi legat i hängmattan under semestern.
Vi har kanske funderat på allt det där som man skulle vilja göra mer eller ha tid för, när vi under lata sommardagar fått en chans att hinna känna efter eller reflektera över livet.
Så lyckas du med personlig förändring
- En sak i taget
När vi bestämmer oss för att göra förändringar, så känns det där Berget av Förändring, så himla stort att ta sig över.Vi kan inte ta oss an hela förändringsprojektet med hull och hår. Det gäller att prioritera. Vad är viktigast att förändra för mig och Varför? Är det en rutin som behöver fungera bättre? Är det mitt förhållningssätt till omgivningen? Är det mina tankebanor som behöver hitta nya, bättre vägar?Vi har alla förbättringspotential inom många personliga områden. Men fundera över vilket som skulle göra störst skillnad i just ditt liv.
Koncentrera dig på att förändra den viktigaste saken, så kommer de andra att följa med så småningom, ibland helt automatisk, ibland får du själv dra med dem på vägen varefter.
-
Är det verkligen jag som vill förändra?
Bara för att du läst en tänkvärd artikel med tips om hur man bäst tar sig an sin planering, kommer igång med sin meditation eller uttrycker mer makt genom sitt kroppsspråk, så behöver du stanna upp och fundera- är det just det DU borde göra? Är det vad du känner dig dragen till?
Personlig förändring innebär mycket arbete för att skapa nya rutiner, nya tankegångar i hjärnans vindlingar, för att det nya så småningom ska kännas hemtamt, naturligt och spontant. Så viljan måste finnas där. Det är Passionen och Viljan som ser till att du håller dig på banan med dina nya rutiner.
Lär dig att sålla. Läs artiklar eller ta andras tips med ro och tacka även nej ibland. " Det där kanske passar andra, men inte mig. Tack, men nej tack".
-
Skoskav
Precis som det kan kännas jobbigt att gå in ett par nya skor, med både skoskav och blåsor så kan förändringar kännas jobbiga, obehagliga och skava rejält både i själen eller i relationen med dina närmaste.
Men här kommer det fiffiga: Dina nya skor kommer att kännas precis lika sköna som dina gamla sneakers när du väl gått i dem en stund.
Det skaver lite att börja tänka och agera på nya sätt, men du vänjer dig och snart kan du inte förstå varför du nöjde dig med de där tankegångarna som var nötta och inte passade dig längre...
Din omgivning kommer att acceptera ditt nya sätt att vara, agera eller tänka så småningom. -
Alla är barn i början
Om du byter bransch, provar nya områden eller utmanar dig själv på fritiden, så ha lite överseende med dig själv. Du är nybörjare. Du kan inte bara fortsätta där du var innan.
Du kommer att ramla dit ibland. Förlåt dig själv. Ta nya tag.
Det är ungefär som när man rider. Börjar hästen dra lite åt höger, ja då för man tygeln tydligare åt vänster för att komma upp på stigen igen. Inte bannar man sig själv eller hästen för att vara dumma och inte förstå. Nya tag, ny ledning, nu försöker vi igen. -
Du är den du borde lita allra mest till
Om du sätter ett mål, se till att det målet känns rimligt för dig. Se till att du blir din egen allra bästa vän. Den där som aldrig sviker. Som håller vad den lovar. Sänk hellre ambitionerna en aning.
Istället för att du säger att du ska träna fem dar i veckan, säg att du ska klä på dig träningskläderna 2 dar i veckan. Kloka ord från Lena Thurang, på Corax Leadership.
Det är ett mål du kan hålla, utan att göra dig själv besviken. Sen när du har de där träningskläderna på dig, så kanske det känns fånigt att sitta i soffan och äta glass, kanske kommer du iväg och tränar, kanske inte - men du har iallafall hedrat ditt löfte till dig själv. Träningskläderna sitter ju på...
Skapa bättre relationer
"Markus var jättebra på att ta in gruppen och skapa delaktighet. Flera stannade kvar efteråt och hade frågor till Markus. Upplägget var pedagogiskt och på en bra nivå. Innehållet mycket intressant."
(Deltagare på föreläsning om teambuilding)
Markus Amanto är en erfaren utbildare och föreläsare som håller föreläsningar som är interaktiva och engagerande, som varvar humor med allvar och som förmedlar kunskap och metoder som går att omsätta direkt i vardagen.
Exempel på vad du och dina kollegor får lära er om ledarskap och relationer
- Hur du bäst stödjer en grupps utveckling och ökar dess effektivitet
- Hur du bygger tillitsfulla relationer och hanterar konflikter för att ta tillvara medarbetarnas fulla potential
- Hur du leder dig själv för att må utmärkt och bli framgångsrik som ledare
Läs mer om Markus Amanto och hur du bokar en föreläsning
Fall inte i dessa 8 beslutsfällor
Ibland kan beslutet vara svårt att fatta. Här tipsar vi om några fällor som det är lätt att hamna i.
Ta en stund och reflektera över om det är någon av dessa fällor som du oftare hamnar i.
Fatta bättre beslut genom att undvika dessa fällor
- Du frågar alla och envar
Du har inte ryggen fri, bara för att du hört dig för med samtliga inom organisationen.
"Ju fler du frågar, desto fler svar får du" lyder ett gott råd jag fått av en bekant en gång.
Risken med att fråga för många vad de anser, är att du får många olika svar och variabler att väga in och du blir ännu mer förvirrad.
Dessutom ger du intrycket av att vara obeslutsam som ledare.
Självklart ska du se till att få alla fakta på bordet och be om input. Men för många personliga åsikter och tyckanden leder ingen vart. - Du tycker att du är en "dålig beslutsfattare"
Du har en inre röst som säger att du är dålig på att fatta beslut - och du tror på den.För att bli en bättre beslutsfattare krävs att du reflekterar över tidigare beslut du varit med om. Vad var svårt? Vad blev bra? Vad hade kunnat vara bättre?
Vad behöver just du för att kunna fatta bättre beslut (mycket information, konkreta planer, back-up eller längre tid). Vilken variabel är avgörande och hur ska du jobba vidare med den? -
Du blir känslomässigt påverkad
Vissa beslut påverkar människor i din omgivning negativt. Som chef ingår det i tjänsten att fatta beslut. Låt inte känslorna stå i vägen för beslutet, men visa omtanke och empati för den person som får negativa besked.
Om du tycker det är jobbigt att leverera negativa besked och du måste göra det ofta, kanske du ska se dig om efter en tjänst där du kommer mer till din rätt. Ditt jobb ska helst vara en passion, som ger dig energi, inte en plåga som dränerar dig. -
Du vill inte köra över folk
Ibland behöver man som chef köra över medarbetarna, speciellt vid brådskande situationer där alla inte kan göras delaktiga i beslutet. Detta kan göras på ett skonsamt sätt (*), men innebär att du får jobba hårdare på att förankra beslutet för dina medarbetare efteråt. -
Du vet inte dina värderingar
Det är lättare att fatta beslut utifrån det du anser riktigt och värdefullt, om du tagit dig tiden till att se över dina värderingar. De beslut du kan ta som är i samklang med dina värderingar, kommer att vara lätta att fatta och du kan sova gott om natten. -
Du dras med av "makten och hela härligheten"
Att i ett skarpt läge ha pondus, makt eller status nog att vara den som får fatta det avgörande beslutet, kan förknippas med ett rus. Men fall inte i fällan att fatta ett för brådstörtat beslut, bara för att komma till avslut. Eller kanske du är en personlighetstyp som pekar med hela handen och vill ha saker och ting gjort ögonaböj, men var medveten om det och sov på saken - iallafall ibland.
-
Du ändrar aldrig ett beslut
Om saker och ting ändrar sig under resans gång, var då tillräckligt modig för att ta tillbaka ett beslut och besluta på nytt. Ta ett nytt beslut som bättre passar under rådande omständigheter. Det är inte en svaghet att återkalla beslut och besluta något annat, utan tyder på att du har god självinsikt och inte sätter prestige i dina beslut. -
Du väntar för länge
Vänta inte så länge med dina beslut så dina konkurrenter hinner agera före dig, marknaden stannar av eller konjukturen förändras. Minns att: "På rullande sten växer ingen mossa"
Mer i samma ämne:
Fatta beslut, köra över eller lyssna in ( Om skonsamma överkörningar, Veckans Ledarskapstips nr 13).
Fatta bättre beslut - 7 tips ( Veckans Ledarskapstips nr 1)
Hur du klargör dina värderingar - tre enkla övningar ( LedarskapsMagasinet nr 6, 2011)
Bli en bättre ledare- hemifrån
Är du ny som chef eller vill du fördjupa ditt ledarskap? Saknar möjlighet att komma ifrån? Studera på distans!
Du kan välja mellan flera olika kurser, beroende på hur mycket stöd du önskar i din ledarskapsutveckling.
Exempelvis Ny som Chef, Fördjupat Ledarskap eller Leda Sig Själv.
Vi har anpassat våra distanskurser i ledarskap så att de innehåller såväl text, ljudfiler som videofilmer för att de ska passa de flesta inlärningsstilar.
Vad säger dina inre röster?
Det där med inre röster, det finns hos oss alla. Mer eller mindre. Det viktiga är vad de säger och varför.
Har du en kör som sjunger "Du kommer aldrig klara det, du är inte tillräckligt smart" så fort du försöker ta ett steg utanför din trygghetszon?
Eller kanske en gnagande, orolig känsla av att du inte är modig nog. Att ledningen aldrig kommer att godkänna din strategi, hur du än bär dig åt. Att dina personliga drömmar och mål aldrig kommer uppfyllas, eftersom du saknar tiden, kunskapen eller pengarna?
Eller en ständigt återkommande replik som bygger på rädsla över omgivningens reaktioner: "Så kan man inte göra. Hur skulle det se ut?"
(Ja, hur skulle det se ut egentligen? Antagligen helt ok eftersom det viktiga inte är hur andra betraktar ditt liv, utan vad du känner inför det du gör...)
Vem är det som är regissören i ditt liv egentligen? Vem är det som håller i taktpinnen? Vem är det som stoppar dig?
Är det röster från din barndom du hör? Är det dina föräldrars influenser? Något du hört i skolan? Eller samhällsnormen- att inte våga sticka ut från mängden och göra något helt annorlunda? Är du inifrånstyrd eller utifrånstyrd?
Vem jämför du dig med? Vems bild lever du upp till? Vem är det du ska bevisa något för? Varför?
När du berättar att "alla andra tycker/tror/säger/begär..." så är det ofta inte mer än en handfull människor runt omkring dig som du refererar till som "alla andra".
Bry dig inte om vilket fack andra har satt dig i. Ta istället reda på: Vem är du? Vem vill du vara? Bygg en bild av dig själv- som passar dig- och ingen annan.
Lyssna och slå sedan dövörat till
Veckans tips är att lyssna till de där rösterna en stund och fundera ut vem de där rösterna egentligen tillhör.
När du listat ut det, bestäm dig för att återta makten i ditt liv genom att:
- skriva upp massa motargument som en motpol för dina negativa tankar
- skriva positiva affirmationer som hjälper dig under din arbetsdag. "Idag går jag min egen väg". "Idag har jag ett inre lugn". "Idag är jag trygg i min presentation" osv
- spara på tidningsklipp, fotografier och webbsidor som kan fungera som inspiration.
Samla t ex på historier om människor som vågat göra något liknande det du önskar. Som omskolat sig i pensionsåldern, som lyckats med minimalt startkapital, som är framgångsrika trots att de bara gått ut grundskolan, eller vad just du tycker är inspirerande.
Slå sedan dövörat till de röster som inte gagnar dig och inte stöttar dig i skapandet av en ny framtid.
Ta hjälp
Ibland behövs det extern hjälp för att tysta den negativa monologen och skapa nya, positiva röster.
Skapa ett veckoevent med ditt nätverk där ni arbetar fokuserat tillsammans med olika mål eller diskussionsfrågor.
Se till att nätverket består av personer som du ser upp till, som gör det du vill göra, som är stöttande och målinriktade (dvs inte de du omger dig med som påverkar dig negativt eller tycker att tv-soffan räcker som ambition).
Alternativt boka in ett tiotal coachingsessioner med en coach som får representera den pådrivande positiva rösten, tills du skapat den själv.
