Hej kära ledare!
Efter en sportlovspaus förra veckan kommer här ett nytt ledarskapstips. Är för dagen i Skåne och håller en dag med uppföljning efter genomgångna UGL-kurser och inför en kommande studiecirkel i ledarskap baserad på våra onlinekurser.
Veckans tips är för ovanlighetens skulle halvfärdigt och kom till under en tågresa in till Stockholm med en trasig rulltrappa som korsade min väg :-)
Varma hälsningar,
Markus Amanto
Döm inte boken efter omslaget (eller något i den stilen)
För ett par veckor sedan tog jag tåget in till Stockholm. Väl framme vid Östra Station visade det sig att rulltrappan stod still. Ovanför den lös en skylt som sa att den var trasig och att reparation var beställd. Det fick mig att tänka på alla gånger jag gått uppför eller nerför en trasig rulltrappa. Då känns de första stegen som att jag stapplar fram, som att jag knappt kan gå ordentligt. På något sätt slår det slint i huvudet på mig. Det är som att hela jag väntar mig att rulltrappan ska röra på sig fast den uppenbarligen är trasig.
Så den här gången på Östra Station fick jag för mig att utföra ett litet experiment på mig själv. När jag närmade mig den trasiga rulltrappan bestämde jag mig för att tänka på den som en vanlig trappa, inte som en trasig rulltrappa. Så jag tänkte mig att det var en vanlig trappa som bara råkade vara av metall och ha räfflade trappsteg. Det fascinerade var att då hade jag överhuvudtaget inga problem med några stapplande första steg utan det var lika smidigt som att gå i vilken trappa som helst.
Så jag konstaterar att om jag ser på den trasiga rulltrappan som en rulltrappa, har jag svårt att gå i den, det blir liksom fel. Om jag istället ser den, föreställer mig den, som en vanlig trappa innan jag kliver i den blir det mycket lättare att gå i den.
Jag har funderat återkommande på detta sedan dess och vad det kan lära mig om ledarskap och relationer, om något. Jag har tänkt att jag behöver komma på någon klyftig slutsats av mitt experiment innan jag delar det i ett ledarskapstips. Nu när jag sitter här ikväll och lyssnar på musik i mina hörlurar medan jag skriver veckans tips, så bestämde jag mig för att skriva om det trots att min tankegång är halvfärdig.
Kanske kan en lärdom vara att om du har en förutfattad bild av hur en människa är, så kommer dina beteendemönster att anpassas efter din bild, snarare än efter hur personen verkligen är. Och kanske missar du då en möjlighet till utveckling för att du inte förmår ändra ditt invanda sätt att se på människor.
Eller så är det ditt eget liv som är rulltrappan. Om du har en förutfattad bild av hur ditt liv kommer att vara, kanske du missar hur det verkligen skulle kunna vara. Och med din förutfattade bild som inte stämmer så stapplar du fram istället för att gå avslappnat och rytmiskt.
Kanske blir ditt nästa projekt lite lättare att leda om du ser på det med fräscha ögon. Istället för att i någon form av invand lättja tänka “ok, ett sådant här projekt till, då vet jag hur jag ska gå”.
Kanske handlar det om att våga ifrågasätta dina invanda tolkningar av det dina ögon ser. Att med en ökad närvaro och medvetenhet öka dina valmöjligheter.
Så veckans tips, eftersom jag inte är helt klar med slutsatsen, får bli att nästa gång du kommer till en trasig rulltrappa, ta en promenad i den och med medveten närvaro aktivt reflektera över vad du kan lära dig av den upplevelsen :-)
Hej kära ledare!
De senaste veckorna har en bastu varit med i två olika samtal jag haft kopplat till organisation och ledarskap.
Därför blir veckans tips två stycken (helt utan extra kostnad...), båda hämtade från bastuns heta värld :-)
Varma hälsningar,
Markus Amanto
Det är i bastun det händer
Häromveckan satt jag i bastun efter ett träningspass på gymmet. I samtalet med mannen som jag delade bastu med, kom vi in på sambandet mellan trivsel på jobbet och sjukfrånvaro. Mannen hade under flera års tid arbetat inom en större organisation med att åka till butiker som sålde dåligt. Hans jobb var att under en begränsad tidsperiod vända resultatet.
Han berättade att han bakom alla dåliga försäljningssiffror hade hittat andra psykosociala problem, såsom ohanterade konflikter, bristande kommunikation mellan chef och medarbetare och så vidare. När dessa problem hanterades så vände också försäljningen uppåt med det förbättrade arbetsklimat och stämning som uppstod i butiken.
Idag var han istället butikschef för samma butik sedan tre år tillbaka. Där hade han tillsammans med sina tidigare erfarenheter från butiker runtom i landet konstaterat ett tydligt samband mellan trivsel på jobbet och sjukfrånvaro. Hög trivsel, låg sjukfrånvaro. Låg trivsel, hög sjukfrånvaro.
Så veckans första tips, det är inte alltid det som verkar vara problemet som är problemet, och är du inte en del av lösningen, så är du troligen en del av problemet.
När jag häromdagen var iväg och höll kurs dök en bastu upp i ett annat samtal. Denna gång utan att sitta i nämnda bastu. Det var en kvinnlig chef som berättade om ett praktiskt och handfast råd hon fått av en mentor i samband med sitt första uppdrag i en ledningsgrupp. En mansdominerad ledningsgrupp ska tilläggas.
Rådet var; packa baddräkten så du kan basta med männen när ni åker iväg på konferens. Bakgrunden till rådet var att bastun var ett exempel på en informell miljö där många beslut togs, inte i mötesrummet. Hon berättade om förvånade ansikten hos männen när hon klev in i bastun.
Tycka vad man vill om mansdominerade ledningsgrupper, men veckans andra tips blir som följer. Se till att som ledare delta i det informella småpratet, där tas eller grundläggs många beslut.
Hej kära ledare!
Diverse organisationer runt om i världen har sina sammankomster där kodare från världen över träffas och under 24 timmar ska koda någon ny mjukvara.
Sagt och gjort, jag och min goda vän och kollega Magnus ville inte vara sämre. Så när vi sågs i ett vintervackert Skåne förra veckan bestämde vi oss för att utmana oss själva att på mindre än 24 timmar skapa en e-kurs.
E-kurs i det här fallet som en kurs i personlig utveckling via email på totalt 7 dagar. En enkel lättsmält sak som kan konsumeras under 5-15 minuter per dag på väg till eller från jobbet.
Vi utgick från en modell som först dök upp i Magnus kreativa huvud och som jag sedan hjälpte till att finslipa. Om ditt mailprogram visar bilder ser du modellen här nedan.

Grundtanken blev att kärnan i personlig utveckling består av att klargöra vem du är. Sedan är tydliggöra vad du vill. Slutligen vad du faktiskt gör med din tid.
Sedan blir den stora frågan om dessa tre lager samspelar med varandra eller om du skulle må bra av någon finjustering.
E-kursen består av korta frågor som hjälper dig att reflektera över dessa områden i ditt liv. Sugen på att testa?
Ta kursen utan kostnad eller förpliktelser här
Tipsa gärna vänner och kollegor om e-kursen också. Ju fler desto roligare :-)
Inget för dig? Då hittar du som vanligt ett tips om kraften av två eller fler nedan. Denna gång extra kortfattat då jag nu har skrivkramp efter denna utläggning här :-)
Varma hälsningar,
Markus Amanto
Kraften i två eller fler
Modellen ovan, e-kursen och mycket annat i mitt liv, har kommit till genom kraften av två eller fler. Magnus, som jag skapade e-kursen tillsammans med, och jag, hörs av en gång i månaden för något vi kallar Mastermind.
Det är inget koncept vi hittat på, men vi uppfattar det båda som mycket värdefullt. Det handlar om att hitta en eller fler personer som du känner tillit till, och som är villiga att på ett öppet, icke-dömande och samtidigt ifrågasättande sätt träffas eller höras av med jämna mellanrum.
Vi har kommit fram till att det hjälper att ha en tydlig struktur, både när det gäller att boka in det i kalendern varje månad och själva upplägget när vi hörs. Vi använder två timmar varje gång. Magnus får en timme och jag en. Den som "har" timmen delar en reflektion de vill spåna vidare på, ett problem de står inför eller något konkret de vill skapa. Sedan ägnas resten av tiden åt kreativt samtal kring denna reflektion, detta problem eller det skapandet.
Många goda saker, både på jobbet och privat, har som sagt kommit ur dessa sessioner och andra liknande jag haft med andra människor. Dock inte lika strukturerade som dessa.
Så veckans tips, om du inte redan har det, hitta en eller flera "Mastermind"-partners som du kan utvecklas och skapa tillsammans med i ditt ledarskap.
Hej kära ledare!
Jättekul att så många hoppade den gratis e-kursen förra veckan! Och minst lika kul att höra från er som har uppskattat frågeställningarna i den, som inspirerat till reflektion om både det ena och det andra :-)
Denna veckas tips kom till en kall vintermorgon mitt i vardagen på väg ut till min bil. Och hur vi ibland per automatik först söker "skulden" utanför oss själva.
Varma hälsningar,
Markus Amanto
När jag sökte den skyldige på annat håll
Häromveckan, en frusen vintermorgon och jag går ut till bilen i förväg medan barnen klär på sig i hallen. Tanken är att börja värma upp den lite för miljöns och mina morgontrötta barns skull.
Min hand greppar om handtaget till bakluckan och mina fingrar trycker mot knappen som ska öppna samma lucka. Inget händer. Till historien hör att min Toyota (obetald smygreklam...) känner av när bilnyckeln är i närheten och då villigt öppnar sig med lätt handpåläggning på dörrhandtag eller handtag till bakluckan.
Jag drar hårdare i handtaget. Inget.
Hinner med en kort, tyst svordom över Toyotas teknik som strular när jag som bäst behöver den där jag står vällastad med väskor i båda händerna. Sedan slår det mig att det troligen är kylan som är boven och att bakluckan helt sonika frusit fast.
Jag trycker och drar ännu hårdare. Inget.
Några, långa, sekunder senare slår det mig att känna efter i byxfickan. Ingen bilnyckel där den brukar bukta ut. Känner metodiskt igenom både jacka, byxor och medhavda väskor. Lommar sedan sakta iväg hemåt för att hämta bilnyckeln i nyckelskåpet.
Så veckans tips, kom ihåg att du är alltid rätt, men dina tankegångar kan bli fel i situationen. Var närvarande i nuet och se situationen för vad den faktiskt är, varken mer eller mindre, och var redo att ta ansvar för ditt bidrag till problemet, varken mer eller mindre.
Hej kära ledare!
Jag hoppas det är bra med dig och att vårsolen skiner både utanför ditt fönster och i ditt liv :-)
Denna veckas tips handlar om det ständigt aktuella ämnet lyssnande. En återkommande favorit bland efterfrågade egenskaper hos en riktigt bra chef; att vara just en god lyssnare.
Varma hälsningar,
Markus Amanto
Så blir du en bättre chef
När Veckans Affärer och Tidningen Chef ska lista sex stycken egenskaper hos en bra chef, har deras listor en sak gemensamt. De har båda att vara en god lyssnare som egenskap eller tips nummer ett. Goda lyssnare blir bättre relationsbyggare och relationerna är avgörande för ledarskapet.
Det stämmer väl med min egen uppfattning efter att ha studerat ämnet och mött tusentals chefer och medarbetare runt om i världen genom åren. Det finns ju spaltmeter skrivna om hur man gör för att vara en god lyssnare, men jag vill dela ett av mina favorittips med dig.
Det blir en återkoppling till en radiointervju som jag gjorde med Sveriges Radio P1 för några år sedan. Intervjun handlade just om lyssnandet.
Så till själva tipset. När du ska möta en annan person, antingen på telefon eller öga mot öga, tänk tyst för dig själv “Wow, vad jag är intresserad av dig!”. Alltså av den andra personen :-) När du går in med det förhållningssättet, att du verkligen är intresserad av den andra personen, så kommer flera av de andra egenskaperna hos en god lyssnare att falla på plats alldeles naturligt.
Så veckans tips, bejaka det faktum att du är född med två öron och bara en mun. Var genuint intresserad av dina medarbetare och låt ditt lyssnande nå nya höjder!
