Hej kära ledare!
Av de filmer som jag spelat in och lagt upp på t ex YouTube fascineras jag av att en de mest sedda är en äldre film med halvdan ljus- och ljudkvalitet.
Vad den handlar om? Kommunikation. Detta återkommande och ständight aktuella ämne som är grunden i ett gott ledarskap.
Vill du se filmen, så heter den Framgångsrik kommunikation i ditt ledarskap.
Vill du läsa mer om kommunikation så skriver jag denna vecka om hur du är tydlig i din kommunikation utan att bli vare sig passiv eller aggressiv, vilket är lätt hänt, utan istället uppnår assertivitet.
Varma hälsningar,
Markus Amanto
Hur du kommunicerar så att ditt budskap når fram
I åratal har jag kämpat med att översätta det engelska ordet "assertive" till svenska, utan att hitta ett riktigt bra svenskt ord. Det har antingen varit "självhävdelse" eller "tydlighet" som varit förslagen till översättningar och inget av orden träffar helt rätt för detta ack så viktiga ord när det gäller ledarskap och kommunikation.
Nu läser jag att ordet "assertivitet" blivit ett allt vanligare låneord. En definition av assertivitet är "en rak och öppen kommunikation av dina känslor, tankar, behov eller önskemål med respekt för dig själv och den andra personen i interaktionen."
Hej kära ledare!
Ibland går det lätt i livet och i ledarskapet, och ibland tar det emot desto mer.
Som den framgångsrike tränare Vince Lombardi sa (fritt översatt): "Det handlar inte om huruvida du faller, det handlar om huruvida du ställer dig upp igen". Att leda sig själv både i framgång och motgång är en viktig del av ett gott ledarskap och där vill jag tipsa om distanskursen Leda sig själv i LEDARSKAPSSKOLAN som är populär bland deltagarna.
På temat motgångar skriver jag därför denna vecka några tips om hur du hanterar motgångar i ditt ledarskap.
Varma hälsningar,
Markus Amanto
I motgången föds de nya möjligheterna
Det finns otaliga citat och talesätt om motgångar, här är en av mina personliga favoriter som inledning på detta ledarskapstips:
"När det blåser motvind bygger vissa vindskydd, andra bygger väderkvarnar" (Ordspråk)
När jag tidigare studerade psykosyntes (ofta kallad en praktisk psykologi med själ) så fanns ett synsätt som handlade om att ett ekollon som låg där på marken kunde ligga där av två anledningar. Antingen för att det hade blåst ner eller för att det låg där för att starta en ny ek.
Att hålla både dessa perspektiv i en motgång tror jag är nyckeln till att hantera motgångar på bästa möjliga sätt, att erkänna det jobbiga, motgången, att kanske uppleva sig som nedblåst, men också att hålla det andra perspektivet, möjligheten som det innebär.
Det hänger också samman med en annat talesätt/citat som jag i skrivande stund inte minns ursprunget till, men det säger i alla fall att det finns två frågor vi behöver ställa oss. När livet känns enkelt, fråga dig själv "hur kan jag hjälpa till här?", när livet känns svårt, fråga dig själv "vad kan jag lära mig här?".
I den utmärkta inspirationsboken "Varför växer gräset?" finns en historia om en bonde vars häst springer bort och genom historien spelar ordet "kanske" en avgörande roll. Det handlar som jag ser det om att inte vara för snabb med att tolka en händelse som positiv eller negativ, som en framgång eller en motgång, utan att istället säga oss själva "kanske". Att hålla alternativen öppna.
I mitt eget liv har några av de som jag upplevt som riktiga tunga motgångar i stunden, med lite tids perspektiv visat sig vara en gåva i förklädnad. När händelsen får sin plats i det större sammanhanget av livet så visar det sig att några av mina jobbigaste motgångar också innehöll de mest värdefulla lärdomarna eller hade inom sig dörrarna till nya möjligheterna som jag annars hade missat.
På temat böcker, skaffa dig ett motgångsbibliotek. Det kan innehålla både böcker, men också CD-skivor, MP3-filer, spellistor på YouTube, citat på väggen på jobbet. Alldeles oavsett vad det är se till att fylla det med de där guldkornen som verkligen lyfter och inspirerar dig, som påminner dig om det som är viktigt och vart du är på väg.
Jag avslutar med vad Henry Ford sa: "Hinder är de där läskiga sakerna som du ser när du tar ögonen från ditt mål". Ett inbjudande livsmål eller en vision med dragningskraft är också ovärderliga att påminna sig om i tider av motgång.
Hej kära ledare!
I veckan som gick hade jag förmånen att resa till Tyskland och hålla en utbildning om konflikter för en grupp människor från nio olika länder.
Jag tycker det är spännande att jobba med människor från olika länder och med ämnet konflikter. Vi använde oss av kartläggningen SDI®, Strength Deployment Inventory®, som gav ett gemensamt språk för att tala om våra drivkrafter och om vårt beteende i konflikter.
Vill i sammanhanget passa på att tipsa om att du kan boka en SDI-utbildning som en av de föreläsningar jag erbjuder.
I denna veckas ledarskapstips skriver jag därför, utifrån den gångna veckans erfarenheter, om ett av mina bästa tips för att hantera konflikter.
Varma hälsningar,
Markus Amanto
Tre sekunder som kan göra hela skillnaden
Samma knep visar det sig är minst lika effektivt när det gäller konflikter. I fallet konflikter vill vi ju troligen inte intensifiera konflikten utan istället det rakt motsatta, att få konflikten att ha mindre energi, att avta i styrka.
Om du i konfliktsituationen kan ge dig själv de tre sekunder som bland annat Deepak Chopra, indisk-amerikansk läkare och bästsäljande författare, talar om mellan impulsen (känslan, förnimmelsen eller tanken) och aktionen så är mycket vunnet. Det är oftast när vi handlar reflexmässigt i konflikter utan de där tre sekunderna mellan impulsen och handlingen som vi hamnar i problem.
För att sätta detta i perspektiv behöver vi definiera vad den konflikt är. Jag tycker om att använda synsättet som SDI bjuder på, det vill säga att konflikt är ett upplevt hot mot ens självkänsla, eller rättare sagt ett hot mot ens förmåga att skapa en god självkänsla.
Det är när det blir personligt som det är en konflikt, när vi upplever det där hotet mot de grundläggande värderingar som tillåter oss att må bra med oss själva, annars är det "bara" en meningsskiljaktighet eller ett motstånd.
Så när hotet uppstår kan vi välja att reagera ögonblickligen, eller så kan vi som ledare skapa det där mikrokosmoset på tre sekunder som kan göra all skillnad i världen för om du väljer ett agerande som förvärrar konflikten eller om du hinner frigöra dig från den första tanken, känslan eller förnimmelsen och välja en annan, mer konstruktiv respons.
Så nästa gång du känner av en konflikt, när det blir personligt för dig, gör något, nästan vad som helst, för att bryta din vanemässiga respons. Harkla dig eller småhosta några sekunder så att du hinner tänka till eller återfå den känslomässiga balansen. Be om ett glas vatten, rota lite i dina papper under tystnad, låtsas knyta skosnöret.
Skapa din tre sekunders mikropaus för att skapa utrymmet där du kan välja ett mer konstruktivt konfliktbeteende och lämna intensifieringen till orgasmerna istället.
Hej kära ledare!
Hösten har lägrat sig utanför kontorsfönstret och det liksom lockar att sätta i skenet av ett stearinljus, med en kopp varmt och läsa en god bok.
Själv läser jag för tillfället en bok av Wayne Dyer där han tolkar det praktiska användandet av visdomen från boken "Tao Te Ching" som sägs vara skriven av Lao Tzu (Den Gamle Mästaren) och enligt uppgift är världens näst mest översatta bok (efter Bibeln).
Vill också passa på att så här på hösten påminna om distansutbildningen LEDARSKAPSSKOLAN där du kan studera tre olika kurser, hemifrån soffan med tekoppen i handen om du så önskar.
I denna veckas ledarskapstips blev jag inspirerad av Jim Carrey och skriver om din påverkan på andra människor.
Varma hälsningar,
Markus Amanto
Din effekt på andra människor
"Den effekt du har på andra människor, är din värdefullaste valuta i livet"
Ovanstående var en del av ett längre tal som komikern (med mera) Jim Carrey gav till en avgångsklass i USA. Jag kan varmt rekommendera talet i sin helhet som är salig blandning av humor och tänkvärda förhållningssätt till livet. Du hittar en länk till det längre ner i denna text.
Jag tänker att citatet ovan är än mer sant för dig som ledare. Ledarskap i mitt sätt att se det handlar om påverkan. Om du vill påverka, då vill du utöva ledarskap.
Så den effekt eller påverkan du har på andra människor är kanske också din värdefullaste valuta som ledare. Är du medveten om vilken påverkan du har på människorna i din omgivning?
En nyligen gjord studie visade att en majoritet av cheferna i din undersökningen trodde att de ägnade i snitt 40% av sin tid till att ge medarbetarna feedback. När medarbetarna tillfrågades visade det sig att den verkliga siffran låg på mindre än 2% av tiden. Så cheferna trodde att de ägna omfattande tid till att ge feedback, men det upplevdes inte som feedback av medarbetarna.
Det får mig att osökt undra hur mycket tid chefer och ledare ägnar åt det omvända, det vill säga att aktivt söka feedback om hur deras medarbetares uppfattar dem och deras påverkan.
Jag vet att det är den absolut vanligaste förväntan hos chefer som går de ledarskapskurser vi erbjuder, att de önskar att få veta hur de uppfattas av andra och hur de påverkar andra.
Nu är det ju så lyckligt att vi oftast inte behöver åka på kurs för att få reda på det, utan det kan vara så enkelt som att boka in en tid med en av dina medarbetare, sätt denna ner i en stol och förklara:
"Jag har satt upp ett mål om att utvecklas mer som ledare och jag skulle vilja ha din hjälp med det. Skulle du vilja hjälpa mig genom att berätta vad du uppskattar av det jag gör i mitt ledarskap och vad du upplever att jag skulle kunna förbättra?"
Så dennas veckas tips. Bejaka den modiga delen i dig själv och skapa aktivt tillfällen för att få feedback från dina medarbetare om hur du påverkar dem.
Vidare läsning och källor
Videoklipp på YouTube med Jim Carreys tal: http://youtu.be/V80-gPkpH6M
Hej kära ledare!
Hoppas detta finner dig väl och att december har börjat bra för dig med en tid av frid och glädje i annalkande.
Jag har ägnat mig en del åt flytt av kontor de senaste veckorna med mycket gamla saker att sortera, kasta och återvinna. Veckans tips föddes i slutet av det flyttprojektet.
Varma hälsningar,
Markus Amanto
PS: Har du eller någon du känner pengarna kvar i utbildningsbudgeten att spendera innan nyår? I så fall rekommenderar jag en titt på våra UGL-kurser innan året hinner ta slut.
